ادعای آسیب‌دیدگی نیروگاه بوشهر از زمین‌لرزه

۱۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۵:۰۱ کد : ۱۹۱۷۰۲۵ سرخط اخبار

ادعای آسوشیتدپرس درباره احتمال خسارت دیدن نیروگاه بوشهر از زمین لرزه های اخیر، همراهی روسیه و چین با کشورهای غربی عضو آژانس در صدور بیانیه ای علیه ایران، اذعان مقامات آمریکایی به ناکارآمدی تحریم ها، معافیت نه کشور از تحریم نفت ایران و ادعای بازداشت یک شهروند ایران در ناآرامی های اخیر در ترکیه، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 

به گزارش «تابناک»، مهمترین مطلبی که از شب گذشته تاکنون بازتاب کم و بیش گسترده ای در میان مطبوعات جهان داشته، به ادعای خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نیروگاه هسته ای بوشهر مربوط می شود. این خبرگزاری در خبری مبهم و به نقل از دو دیپلمات گمنام ادعا کرده، زمین لرزه های اخیر در استان بوشهر، سبب آسیب دیدن نیروگاه هسته ای بوشهر شده و ترک هایی طولانی در دیواره این نیروگاه پدید آورده است.

آسوشیتدپرس مدعی است این دو دیپلمات، از کشورهای عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی هستند. این ادعا در حالی مطرح می شود که در پی زمین لرزه های اخیر، هم مقامات ایرانی و هم مقامات شرکت روسی سازنده نیروگاه بوشهر تأکید کردند، زلزله ها هیچ گونه آسیبی به نیروگاه نرسانده است.

 

در خبر دیگری مربوط به آژانس، خبرگزاری «رویترز» از پیوستن روسیه و چین به کشورهای غربی عضو آژانس برای اعمال فشار بیشتر بر ایران بر سر برنامه هسته ای خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، انتظار می رود روسیه و چین ضمن همراهی با چهار کشور غربی عضو گروه 1+5، نگرانی خود را نسبت به فعالیت های هسته ای ایران ابراز کرده و این کشور را برای همکاری بیشتر در زمینه تحقیق از برنامه هسته ایش در فشار گذارد.

در بیانیه ای که قرار است در نشست چند روز آینده شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی صادر شود و روسیه و چین نیز آن را پذیرفته اند، همچنین آمده که همکاری با آژانس برای ایران دارای فوریت و ضرورت است. رویترز می نویسد، پیش نویس اولیه ای که از سوی قدرت های غربی تهیه شده بوده، دارای لحنی شدیدتر بوده، اما برای جلب همراهی چین و روسیه، در این پیش نویس اصلاحاتی اعمال شده است.

 

اما بخشی از مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران نیز به موضوع تحریم ها مربوط می شود. در این رابطه، سایت خبری «نیوزمکس» از اذعان دولت آمریکا به ناکارآمدی تحریم های این کشور علیه ایران خبر داده است. این سایت می نویسد مقامات دولتی آمریکا تصدیق کرده اند که تحریم های این کشور، نتوانسته جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران را بگیرد. با این حال، آن ها امیدوارند افزایش تحریم ها بتواند در رسیدن به این خواسته به آن ها یاری برساند. دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا در این زمینه گفته: «ما هنوز به هدف خود که تغییر محاسبات دولت ایران است، نرسیده ایم». نیوزمکس در ادامه به بخشی از تحریم های جدید آمریکا علیه ایران اشاره می کند.

 

در همین حال، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از تمدید معافیت چند کشور از تحریم نفتی ایالات متحده علیه ایران خبر داده است. به نوشته این سایت، دولت آمریکا می خواهد فردا با انتشار بیانیه ای، تمدید معافیت نه کشور از تحریم های نفتی ایران را اعلام کند؛ بنابراین، نه (9) کشور چین، هند، مالزی، کره جنوبی، سنگاپور، آفریقای جنوبی، سری لانکا، ترکیه و تایوان به مدت شش ماه دیگر از معافیت های تحریمی برای واردات نفت ایران برخوردار می شوند. البته دولت آمریکا مدعی است، دلیل تمدید این معافیت های مالیاتی آن است که این کشورها میزان واردات نفت خود از ایران را تا اندازه چشمگیری کاهش داده اند.

 

در پایان، در شرایطی که اعتراضات و تظاهرات خیابانی برای چندمین روز پیاپی در شهرهای ترکیه در جریان است، روزنامه «تودی زمان» مدعی شده، پلیس ترکیه یک «عامل ایران» را در تظاهرات آنکارا دستگیر کرده است. به ادعای این روزنامه، یک شهروند ایرانی در ارتباط با تظاهرات خشونت آمیز روزهای اخیر در آنکارا بازداشت شده است. یک منبع دولتی ناشناس به تودی زمان گفته، این فرد متهم است که در برانگیختن تظاهرکنندگان به خشونت کشاندن تظاهرات نقش داشته است. این روزنامه مدعی است طی درگیری های اخیر، یک ایرانی دیگر نیز در ارزروم بازداشت شده است


نظر شما :