تازه ترین اظهار نظر اردوغان در خصوص حزب الله لبنان

۱۳ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۶:۵۹ کد : ۱۹۱۶۹۶۸ سرخط اخبار

 نخست وزیر ترکیه با تکرار این ادعا که اسد دیر یا زود سقوط می کند، گفت، کفه ترازو در سوریه به نفع مخالفان این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در مصاحبه ای تلویزیونی مدعی شد: من مطمئنم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیر یا زود سقوط می کند.

وی همچنین نظام سوریه را به استفاده از جنگنده و موشک برای حفظ نیروهایش متهم کرده و گفت: نظام سوریه در حال حاضر از لحاظ نظامی ضعیف است و کفه ترازو به نفع نیروهای مخالف سوریه است.

اردوغان در ادامه خاطرنشان کرد: ائتلاف مخالفان سوریه با افزایش تعداد اعضایش از حمایت سیاسی وسیعی برخوردار شد اما این ائتلاف با اعلام مخالفتش با مشارکت در کنفرانس ژنو 2 به برخی از تعهداتی که از پیش داده بود عمل نکرد.

اردوغان همچنین خطاب به مردم سوریه گفت: یاری و نصرت خداوند به زودی فرا می رسد و شما به زودی شاهد روز رهایی از نظام سوریه و پیروزی مخالفان بر نظام خواهید بود.

اردوغان درباره اوضاع آوارگان سوری نیز گفت: تعداد آوارگان سوری در ترکیه که در حال حاضر بالغ بر 300 هزار تن است روز به روز در حال افزایش است و این به رغم بازگشت بخشی از آوارگان به کشورشان است.

اردوغان همچنین اعلام کرد: بحران کنونی سوریه در نهایت حل و فصل خواهد شد؛ دشواری کنونی برای حل این بحران به دلیل ادامه حمایت های روسیه و ایران از سوریه است.

نخست وزیر ترکیه در خصوص ادعاهای اخیر مبنی بر دخالت حزب الله لبنان در امور داخلی سوریه نیز گفت: ورود حزب الله به خط بحران سوریه به این شکل و ادامه حمایت ایران از سوریه نتایج منفی را برای آنها به دنبال خواهد داشت. امیدوارم که این درگیری ها رنگ و بوی مذهبی به خود نگیرد چرا که اسلام دینی است که همه پیروانش را به ممانعت از ایجاد فتنه های طایفه ای دعوت می کند.

وی درباره روابط ترکیه با گروه های منطقه نیز اعلام کرد: ترکیه با گروه های منطقه ای روابط بسیار خوبی دارد و امیدوارم که فضای تدبر و عاقلانه اندیشی در منطقه روز به روز افزایش یابد.

اردوغان درباره حزب اتحاد دموکراتیک که از آن به عنوان ادامه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) در سوریه یاد می شود نیز گفت: این حزب هرگز اشتباهی مرتکب نمی شود که آن را رویاروی ترکیه قرار دهد، و اعلام می کنم که موضع آنکارا نسبت به هرگونه خطای احتمالی متفاوت خواهد بود.


نظر شما :