پیش شرط آمریکا برای کمک به مصر

۰۵ خرداد ۱۳۹۲ | ۱۷:۲۸ کد : ۱۹۱۶۶۳۸ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه آمریکا به مصر تاکید کرد تا برای دریافت کمک های نقدی بین المللی به انجام اصلاحات اقتصادی بپردازد چرا که این اقدامات برای دریافت کمک های بعدی از جانب کنگره آمریکا ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به مدت یک ساعت در حاشیه نشست اتحادیه آفریقا با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر دیدار کرد و در خصوص جنگ داخلی سوریه، درگیری ها میان فلسطین و اسرائیل، حقوق بشر و اقتصاد رو به زوال و متزلزل مصر با وی به گفتگو پرداخت.

دولت مصر برای دریافت 8 / 4 میلیارد دلار کمک مالی از صندوق بین المللی پول بر اقدامات ریاضتی پافشاری دارد. این اقدامات شامل افزایش مالیات ها و کاهش یارانه سوخت است؛ اقداماتی که باعث ناآرامی های اجتماعی خواهد شد.

دریافت کمک مالی از سوی صندوق بین المللی پول باعث افزایش نگرانی های سرمایه گذاران و اهداکنندگان پس از دو سال بی ثباتی سیاسی در مصر از زمان سقوط دولت حسنی مبارک، رئیس جمهوری ساقط شده این کشور در سال 2011 میلادی می شود. این بی ثباتی سیاسی در مصر باعث رکود صنعت گردشگری که یک صنعت حساس در مصر محسوب می شود، شده است.

یکی از مقام های رسمی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت: جان کری تاکید کرد که اصلاحات اقتصادی در مصر برای متقاعد کردن قانونگذاران آمریکایی به منظور حمایت های آتی اقتصادی و مالی از مصر ضرورت دارند.

این مقام آمریکایی افزود: جان کری بر انجام اقدامات برای اجرای هر چه سریع تر اصلاحات در مصر به منظور دریافت کمک مالی از سوی صندوق بین المللی پول تاکید کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا در جریان اولین سفر خود به مصر به محمد مرسی گفت که ایالات متحده در اولین گام 190 میلیون دلار از بسته 450 میلیون دلاری را که متعهد شده بود، ارسال می کند. البته این اقدام به انجام تعهدات دولت قاهره برای انجام اصلاحات اقتصادی بستگی دارد.

به گفته یکی از مقام های آمریکایی کری تصریح کرد که ما نیاز داریم به کنگره نشان دهیم مصر اصلاحات ضروری را در خصوص شرایط اقتصادی انجام داده است.

دولت قاهره در سال های اخیر مبلغ 3 / 1 میلیارد دلار به عنوان کمک نظامی از دولت واشنگتن دریافت کرده است و این مبلغ به معاهده صلحی باز می گردد که این کشور 30 سال پیش با اسرائیل به امضا رسانده بود. البته این کمک مالی برای انجام اصلاحات اقتصادی در مصر در نظر گرفته نمی شود.

کلید واژه ها: مصر اقتصادی اصلاحات مالی آمریکا اصلاحات اقتصادی بین المللی مالی از کمک مالی


نظر شما :