هیگ: تسلیح معارضان به راهکار سیاسی کمک می‌کند

۰۴ خرداد ۱۳۹۲ | ۲۱:۱۱ کد : ۱۹۱۶۶۰۴ سرخط اخبار

وزیر خارجه انگلیس با توجیه حمایت تسلیحاتی از مخالفان گفت: وجود گزینه تسلیح نظامی معارضان به راهکار سیاسی کمک می کند.

 
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه « الشرق الاوسط»، سفر هفته گذشته «ویلیام هیگ» وزیر خارجه بریتانیا به خاورمیانه بر دو محور اساسی «بحران سوریه» و «نزاع اعراب و اسرائیل» تأکید داشت.

هیگ همچنین در نشست مجموعه کشورهای دوستان سوریه در اردن نیز شرکت کرد و بعد از آن برای مذاکره درباره از سرگیری سازش میان اسرائیل و فلسطین عازم سرزمین های اشغالی شد.

روزنامه الشرق الاوسط با وزیر خارجه انگلیس در خانه «پیتر میلت» سفیر بریتانیا در امان دیدار کرده و درباره کنفرانس ژنو 2 و شانس موفقیت این طرح برای ایجاد راهکار سیاسی برای بحران سوریه گفت وگو کرده است.

وزیر خارجه انگلیس در پاسخ به سوالی درباره فاصله موجود میان معارضان و حکومت سوریه و چگونگی از بین بردن این فاصله در فرصت زمانی کم گفت: تنها عاملی که می تواند فاصله موجود میان معارضان و حکومت را از بین ببرد عزم واقعی بر پایان دادن به خشونت در سوریه و نابودی تدریجی این کشور است زیرا به نفع همه مردم سوریه و منطقه خاورمیانه است که این بحران به پایان برسد.

وی افزود: برداشتن یک گام رو به جلو در هر زمانی نیازمند کمی عقب نشینی است و نیازمند این است که افرادی که ذر ه ای اعتماد میان آنها وجود ندارد بر سر یک میز بنشینند و این اتفاق در نهایت خواهد افتاد.

هیگ تأکید کرد که اگر سوریه می خواهد بار دیگر یک دولت متحد تشکیل دهد باید دوطرف نزاع بر سر میز مذاکره بنشینند و هرچه این مسأله زودتر صورت بگیرد بهتر است زیرا هرچه بحران طولانی تر شود، رشد گروه های تندرو افراطی افزایش پیدا خواهد کرد و این بحران رنگ طائفه ای به خود خواهد گرفت و ادامه آن شرایط را برای همه سخت خواهد کرد.

وی افزود: به نظر من باید به صورت واضح اعلام کنیم که امکان پیروزی نظامی برای هیچ طرفی در سوریه وجود ندارد ولی امکان ایجاد حکومت انتقالی بر اساس توافق ژنو 1 وجود دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نبود امکان پیروزی یک طرف در بحران سوریه اما ادامه درخواست ها برای تسلیح معارضان و تقویت قدرت آنها در میدان مبارزه گفت: این مسأله یک سردرگمی دیرینه در سیاست خارجی و اخلاقیات است زیرا تا به امروز در همه نزاع ها و جنبش ها در سال های گذشته در خاورمیانه بریتانیا و اتحادیه اروپا برای هیچ طرفی سلاح ارسال نکرده حتی در بحران لیبی که نیروهای ما به صورت مستقیم با آن ارتباط داشتند سلاحی ارسال نشد و ما می دانیم که این گام بزرگی است که هنوز تصمیم قطعی درباره آن گرفته نشده است.

هیگ افزود: می توانیم دلایل برخی برای تسلیح معارضان را درک کنیم و می دانیم که در صورتی که هیچ راه دیگری باقی نماند اجرای این گزینه نیز ضروری خواهد شد زیرا شرایط روز به روز بدتر می شود بنابراین هدف ما از تعدیل قانون ارسال سلاح برای معارضان سوری به معنای تسلیح فوری آنها نیست بلکه می خواهیم این گزینه را نیز برای خود داشته باشیم تا در صورت نیاز برای نجات جان مردم و تأکید بر لزوم راهکار سیاسی به حکومت، از این گزینه استفاده کنیم.

وزیر خارجه انگلیس همچنین تأکید کرد که وجود گزینه تسلیح نظامی معارضان به راهکار سیاسی کمک می کند زیرا همه متوجه خواهند شد که علاوه بر تلاش های دیپلماتیک راهکار دیگری نیز وجود دارد.

وی با اشاره به بررسی گزینه تسلیح معارضان در نشست اتحادیه اروپا در دوشنبه گذشته گفت: من پیشتر نیز گفته ام که ترجیح می دهم کنفرانس ژنو2 به زودی برگزار شود و مطمئنا طی چند هفته آینده برگزار خواهد شد بنابراین باید پیش از آنکه در مورد تسلیح معارضان تصمیمی گرفته شود به نتیجه ژنو 2 توجه کنیم و بدون شک سلاح بخشی از این مسأله است در حالی که مسائل دیگری نیز وجود دارد و راه های فراوانی برای کمک به ائتلاف معارضان مطرح است.

هیگ در پاسخ به سوالی درباره قرار نگرفتن جبهه النصره از سوی بریتانیا و اتحادیه اروپا در فهرست گروه های تروریستی در حالی که آمریکا آنها را در این فهرست قرار داده و فایده ممنوعیت نقش سیاسی این گروه در ائتلاف معارضان؛ بر قدرت گرفتن گروه های تندرو در سوریه تأکید کرد و بدون پاسخ درباره قرار نگرفتن جبهه النصره در فهرست گروه های تروریستی ایران و حزب الله را به دست داشتن در حوادث سوریه متهم کرد و دمشق را بازیچه دست کشورهای دیگر دانست.

وی این مسأله را به زیان ثبات منطقه دانست و گفت: باید بخش نظامی حزب الله لبنان در فهرست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا قرار بگیرد اما در مورد گروه های دیگر از جمله جبهه النصره این مسأله در شورای امنیت مطرح می شود و با همپیمانان خود در سازمان ملل درباره بهترین روش موجود برای برخورد با این مسأله همکاری می کنیم.

هیگ تأکید کرد که بحران سوریه بر کشورهایی مانند عراق، لبنان و اردن تأثیر مستقیم می گذارد و ثبات عراق تا حد زیادی تحت تأثیر بحران سوریه قرار گرفته است؛ تنها یک پاسخ برای این مسأله وجود دارد و آن حل اصل مسأله (بحران سوریه) است که ثبات منطقه را تهدید می کند و ما به همراه کشورهای دیگر سعی می کنیم از طریق کنفرانس ژنو 2 بحران سوریه را حل و فصل کنیم.

وی تأکید کرد که بریتانیا تا کنون 250 میلیون دلار برای آوارگان سوری که در کشورهای مجاور مستقر شده اند کمک ارسال کرده است.

وی همچنین درباره پرونده سازش میان اسرائیل و فلسطین گفت: باید به تلاش خود در این زمینه ادامه دهیم زیرا زمان به سرعت از دست می رود و با توجه به ادامه شهرک سازی به وسیله اسرائیل اصرار بیشتر بر مذاکره وجود دارد و در صورتی که پیشرفتی در این زمینه ایجاد نشود آینده بسیار مبهم خواهد بود.

وی با اشاره به قرار گرفتن مسأله فلسطین و اسرائیل در اولویت های «جان کری» وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که فرصت چندانی برای حل این مسأله باقی نمانده است و با توجه به شرایط بی ثبات منطقه بهتر است که فلسطین و تل آویو به توافقی دست پیدا کنند.

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :