هند برنده بزرگ تحریم های ایران

پارچه، دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات خودروی هندی در راه ایران

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۱۶۳۱۰ سرخط اخبار

رییس فدراسیون صادر کنندگان هند اعلام کرد که به منظور برقراری موازنه تجاری با ایران ، کشورش سبد صادراتی کالایی خود به ایران را متنوع تر می کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال " آجای ساهای" دبیر کل فدراسیون صادر کنندگان کالا در هند ضمن اعلام این مطلب گفت که کشورش علاوه بر برنج باسماتی و کنجاله سویا ، در نظر دارد سبد صادراتی خود را گسترده تر کند تا کسری موازنه تجاری خود با ایران را جبران کند.

هند در سال 1391 بیش از 11 میلیارد دلار نفت از ایران  وارد کرده و این در حالی است که تنها 2 میلیارد و 950 میلیون دلار آن را از طریق صدور کالاهایی چون غلات و برنج به ایران پرداخت کرده است. رقمی نزدیک به 90 درصد از صادرات هند به ایران را محصولات کشاورزی تشکیل می دهد.

بنا به اعلام این مقام هندی ، دولت دهلی در نظر دارد برای بازپرداخت بدهی خود به ایران سبد صادرات متنوع تری را اختصاص دهد که شامل منسوجات، دارو، تجهیزات پزشکی تشخیصی،قطعات خودرو و کالاهای مصرفی است.

وی افزود که کشورش در نظر دارد در سال جاری صادرات کالا به ایران را به 4.5 تا 5 میلیارد دلار برساند. همچنین قرار است در هفته جاری وزیر نساجی هند با یک هیات بلند پایه هندی برای بررسی راه های گسترش همکاری های دو جانبه دو کشور در زمینه صنایع نساجی وارد تهران شود. هند صادرات 4 درصد از صنایع نساجی دنیا را در اختیار خود دارد.

پیش بینی می شود با قیمت جدید نفت که کمتر از سطح سال 1391 است دولت هند در سال جاری در صورت حفظ سطح واردات سال گذشته خود از ایران ، رقمی حدود 10 میلیارد دلار از ایران نفت وارد کند.

بر مبنای توافق دو جانبه ایران و هندوستان در سال گذشته ، ایران پذیرفت برای فرار از تحریم های آمریکا، نیمی از پول واردات نفت هند از ایران را به صورت روپیه و نیم دیگر را به صورت صادرات کالا و خدمات هندی به ایران دریافت کند.

برای همین منظور سال گذشته یک هیات هندی به منظور بررسی فرصت های سرمایه گذاری در بازار ایران راهی ایران شد.

کلید واژه ها: هند صادرات دلار میلیارد هندی


نظر شما :