کمک ۳ میلیارد دلاری قطر به معارضان سوریه

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۸:۲۶ کد : ۱۹۱۶۲۸۲ سرخط اخبار

روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» به نقل از نزدیکان به حکومت قطر افشا کرد که قطر طی دو سالی که از بحران سوریه می گذرد، حدود 3 میلیارد دلار به شورشیان این کشور کمک مالی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری عربی پرس، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» در گزارشی درباره بحران سوریه نوشت که قطر طی 25 ماهی که از بحران سوریه می گذرد، حدود 3 میلیارد دلار به شورشیان این کشور کمک کرده است.

در گزارش این روزنامه انگلیسی آمده است که از این حیث قطر بیش از هر کشور دیگری که در حمایت از معارضان و به ویژه معارضان مسلح دست دارند، کمک های مالی پرداخت کرده است.

اما این گزارش تاکید می کند، با وجود این کمک های مالی کلان اما هر روز از نقش دوحه در پرونده سوریه کاسته و این کشور از تاثیرگذاری در این پرونده به عقب رانده می شود تا جای این کشور را عربستان سعودی به عنوان منبع صادر کننده سلاح به شورشیان سوری بگیرد.

در ده ها مصاحبه ای که روزنامه فایننشال تایمز در هفته های اخیر با برخی از سرکردگان شورشیان در داخل و خارج سوریه و همچنین مسئولان منطقه ای و غربی انجام داد، تمام آنها از نفش قطر در بحران سوریه سخن گفتند.

براساس این گزارش بزرگترین حامی مالی شورشیان سوری کشور قطر به شمار می آید و بنابر اظهار این روزنامه طی سپتامبر گذشته شمار زیادی از شورشیان استان حلب از دوحه کمک مالی دریافت کرده اند.

منابع نزدیک به حکومت قطر اظهار می کنند که مجموع کمک های مالی قطر به شورشیان سوری طی دو سال گذشته به حدود 3 میلیارد دلار می رسد، در حالی که شورشیان سوری و دیپلمات های غربی این کمک های مالی را بیش از یک میلیارد دلار نمی دانند.

در خصوص کشور قطر دارنده بزرگترین ذخایر گاز جهان دخالت در سوریه بخشی از تلاش این کشور برای مطرح کردن خود به عنوان کشوری قدرتمند در عرصه بین المللی است و دوحه بر این باور است، پس از مطرح کردن خود به عنوان یکی از بازیگران عرصه لیبی هم اکنون سوریه فرصتی خوبی است تا این کشور با ایفای نقش در آن زمینه را برای حضور مجدد در عرصه بین المللی فراهم کند.

براساس گزارش مرکز تحقیقات بین المللی صلح استکهلم در سوئد که روند انتقال سلاح به سوریه را دنبال و رصد می کند، قطر ارسال کننده اکثر سلاح هایی بوده که طی این دو سال به دست شورشیان این کشور رسیده و در این خصوص اظهار می کند که طی آوریل 2012 تا مارس 2013 بیش از 70 محموله نظامی از سوی قطر از خاک ترکیه وارد سوریه شده است.

همچنین با وجودی که تحرکات قطر در سوریه بیشتر دارای انگیزه های عمل گرایانه و فرصت طلبانه بیش از انگیزه های ایدئولوژیک و مذهبی است، اما از جمله طرف های منطقه ای پر بحث و جدل در منطقه تبدیل شد و در معرض انتقادات تند و گزنده ای قرار گرفت. در این خصوص یک بازرگان معارض سوری تاکید می کند که قطر نمی تواند شورشیان سوری را بخرد.

این گزارش بیان می کند که حمایت کشور قطر از گروه های جهادی تکفیری در جهان عرب موجب شده تا این کشور به رقابتی شدید با عربستان سعودی بپردازد، به ویژه آنکه رقبای منطقه ای این کشور تاکید می کنند، دوحه از نفوذ مالی خود برای خرید نفوذ در عرصه بین المللی و منطقه ای استفاده کند و این موجب شده تا عربستان سعودی تلاش های خود را برای مقابله با قطر دو چندان کند.

تنش های اخیری که درباره انتخاب نخست وزیر دولت انتقالی معارضان سوری بروز کرد و با پیروزی جماعت اخوان المسلمین سوریه به پایان رسید، عربستان سعودی را واداشت تا ارتباط خود با معارضان سیاسی را مستحکم تر کند، در حالی که تا پیش از این این امر تا حدود زیادی توسط عربستان سعودی نادیده گرفته و به دست قطر سپرده شده بود.

همچنین گزارش روزنامه فایننشال تایمز به این نکته اشاره می کند، پس از اینکه غرب خطر ارسال کمک های نظامی قطری به گروه های جهادی تکفیری را دریافت، موجب شد تا از نفوذ این کشور و ارسال این کمک ها کاسته شود و این امر قطر را پس از عربستان در جایگاه دوم ارسال سلاح به شورشیان سوری قرار داد.

کلید واژه ها: قطر سوریه بحران


( ۱ )

نظر شما :