نتانیاهو: ایران هنوز با خط قرمز فاصله دارد

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۱۵ کد : ۱۹۱۵۵۷۴ سرخط اخبار

موضع گیری جدید نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره «خط قرمز هسته ای» ایران، نتایج یک تحقیق درباره نحوه پوشش اخبار هسته ای ایران، کشف یک میدان گازی جدید در جنوب کشور، توقف کشتی های نفتکش ایرانی بر روی دریا و انتظار برای حصول امکان صادرات و سفر یک مقام ارشد دولت باکو به ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

 
 
به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر مربوط به ایران که امروز توجه زیادی را در میان مطبوعات جهان به خود جلب کرده، جدیدترین اظهارات نخست وزیر رژیم اسرائیل درباره «خط قرمز هسته ای» ایران است. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در حالی که ارزیابی های نهادهای اطلاعاتی رژیم اسرائیل حاکی از عبور ایران از خط قرمز ترسیم شده توسط نتانیاهو است، وی روز گذشته اعلام کرده ایران هنوز از این خط قرمز عبور نکرده است. وی که در جلسه ای مربوط به ائتلاف پارلمانی خود سخن می گفته، اظهار داشته فعالیت های هسته ای ایران، هنوز با معیار مدنظر وی فاصله دارد. با این حال، وی مدعی است که ایران به طور منظم در حال نزدیک شدن به این خط قرمز است و نباید اجازه داده شود از این خط عبور کند.
 
 
در مطلب دیگری درباره برنامه هسته ای، خبرگزاری کویت نتایج تحقیقی را منتشر کرده که اخیراً درباره نحوه پوشش رسانه ای و مطبوعاتی تحولات برنامه هسته ای ایران در مطبوعات جهان انجام گرفته است. به نوشته این خبرگزاری، تحقیق مذکور که از سوی «مرکز مطالعات بین الملل و امنیتی» در مریلند آمریکا انجام گرفته، نشان می دهد که بخش عمده مطالب مطبوعات در این زمینه، بر اظهارنظرهای طرفین و گفته ها استوار است و درباره موضوعات بنیادی که شکل دهنده سیاست ها بوده و دارای نقشی تعیین کننده هستند، کمتر سخنی به میان می آید. به این ترتیب، مطبوعات جهان توجه اندکی به توانایی ها و نیات هسته ای ایران، نفوذ راهبردهای امنیتی آمریکا، اروپا، ایران و رژیم اسرائیل و تأثیر رژیم منع اشاعه هسته ای نشان داده اند.
 
 
خبر کشف یک ذخیره جدید گاز طبیعی در ایران، موضوعی است که مورد توجه سایت تخصصی «انرژی تریبیون» قرار گرفته است. این سایت اشاره می کند مدیر بخش اکتشاف شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده این کشور یک ذخیره گاز طبیعی جدید را در جنوب کشور کشف کرده است. به گفته این مقام مسئول، حوزه جغرافیایی ذخیره گازی مذکور، از برازجان در استان بوشهر آغاز شده و به سمت میناب و خط ساحلی خلیج فارس کشیده می شود. وی اشاره کرده این ذخیره گازی به واسطه حفر چاهی به عمق 3300 متر کشف شده است. انرژی تریبیون در ادامه به آمارهایی از بخش گاز طبیعی ایران اشاره کرده است.
 
 
در مطلب دیگری در حوزه انرژی، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از توقف کشتی های نفتکش ایرانی بر روی دریا به واسطه انجام تعمیرات در پالایشگاه های واردکننده و عدم امکان واردات نفت از سوی آن ها خبر داده است. به نوشته این سایت، 11 نفتکش ایرانی، بیش از 28 روز است که در دریا لنگر انداخته اند و منتظر فراهم شدن امکان انتقال نفت خود به مقصد هستند. 10 عدد از این نفتکش ها، بسیار بزرگ بوده و دارای قابلیت حمل 2 میلیون بشکه نفت هستند و یک نفتکش دیگر، حدود نصف این ظرفیت را دارد. بلومبرگ اشاره می کند که ایران در نیمه دوم سال های 2008، 2010 و 2012 نیز اقدام مشابهی را انجام داده؛ زیرا پالایشگاه های نیمکره شمالی به طور معمول در این زمان به انجام بازسازی و تعمیرات می پردازند. با این حال، این سایت موضوع تحریم نفتی ایران را نیز در این ماجرا بی تأثیر ندانسته است.
 
 
در نهایت، خبرگزاری «ترند» از سفر رئیس دفتر ریاست جمهوری دولت جمهوری آذربایجان به ایران خبر داده است. به نوشته این خبرگزاری، «رامیز مهدی اف» روز گذشته در جریان این سفر دو دیدار را با مقامات ایرانی انجام داده است. در این چارچوب، وی با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دیدار و گفت و گو کرده است. ترند اشاره می کند محتوای این گفت و گوها علنی نشده است. بر اساس این گزارش، سفر مهدی اف که روز گذشته آغاز شد، ادامه خواهد داشت و وی با برخی از دیگر مقامات ایرانی نیز دیدار خواهد کرد. 
 

کلید واژه ها: ایران است. به نفتکش مطبوعات قرمز است. به نوشته رژیم اسرائیل به نوشته کشف اسرائیل مطبوعات جهان


نظر شما :