صالحی: همواره شریکی قابل اعتماد بوده ایم

۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۴:۲۸ کد : ۱۹۱۵۴۷۶ سرخط اخبار

«علی اکبر صالحی» در دیدار «جودت ییلماز» وزیر توسعه ترکیه که به تهران سفر کرده است به نقش و جایگاه مهم دو کشور بزرگ ایران و ترکیه اشاره کرد و اظهارداشت: با توجه به راهبرد عقلانیت، حکمت و درایت جمهوری اسلامی ایران، غرب راهی به جز تعامل با ایران ندارد.

وی همچنین دو کشور ایران و ترکیه را کانون قدرتمند اندیشه، سیاست، فرهنگ و اقتصاد در جهان اسلام و منطقه توصیف کرد که با تعامل و همکاری با دیگر کشورهای اسلامی می توانند ظرفیت عظیمی را در جهت خدمت به مصالح و منافع مشترک کشورها و ملت های اسلامی منطقه ایجاد کنند.

وی با یادآوری روابط و همکاری های خوب بین دو کشور در عرصه های مختلف، چشم انداز تحولات داخلی و خارجی فراروی کشورهای منطقه به ویژه ایران را در عرصه منطقه ای و بین المللی روشن توصیف کرد.

وزیر امور خارجه همچنین بر عزم و اراده مقامات عالیرتبه دو کشور برای تقویت و تثبیت روابطی متین، استوار و پیشرفته بین دو کشور همسایه و مسلمان با بهره گیری از ظرفیت های فراوان و گسترده موجود در دو کشور تاکید و اظهارامیدواری کرد با تداوم رایزنی ها و مذاکرات کارشناسی بین بخش های مختلف شاهد ارتقاء و توسعه بیش از پیش و همه جانبه روابط بین ایران و ترکیه باشیم.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از اداره کل دیپلماسی رسانه ای وزارت امور خارجه، «جودت ییلماز» وزیر توسعه ترکیه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های مقامات عالیرتبه کشورش به وزیر امور خارجه ایران بر نقش و جایگاه مهم تهران و آنکارا در مدیریت تحولات منطقه تاکید کرد.

وی اظهارداشت: ایران و ترکیه به عنوان دو کشور بزرگ و موثر منطقه و جهان اسلام نقش بسیار مهمی در مدیریت مسائل کنونی منطقه بر عهده دارند و به رغم برخی اختلاف نظر و سلیقه در بعضی مسایل از مصالح، منافع، دغدغه ها و سرنوشت مشترکی برخوردارند و مانع از تفرقه افکنی دشمنان مشترک بین کشورهای بزرگ اسلامی خواهند شد.

وزیر توسعه ترکیه ادامه داد: این دو کشور مسوولیت و ظرفیت حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه و جهان اسلام را در تعامل با دیگر کشورها و با درایت و دوراندیشی دارند.

ییلماز با اشاره به تجارب بسیار خوب ایران برای عبور و پشت سر گذاشتن شرایط سخت و بحرانی یادآور شد: اطمینان دارم به طور قطع ایران از شرایط کنونی به خوبی عبور خواهد کرد و از این رو ترکیه همکاری و مشارکت با ایران را به نفع دو کشور و ملت می داند.

وی با یادآوری این مطلب که در راس یک هیات بزرگ از بخش های خصوصی، تجار و بازرگانان ترک به تهران سفر کرده است از مذاکرات صریح، سازنده و خوب خود در تهران با مقامات عالیرتبه کشورمان ابراز رضایت کرد.

وزیر توسعه ترکیه اظهار امیدواری کرد تا با پیگیری جدی توافقات صورت گرفته در این سفر و ادامه نشست ها و گفت و گوهای جدی کارشناسی و رفع موانع و تسهیل در روند روابط و تعاملات تجاری و بازرگانی فیمابین دو کشور، شاهد جهش در مناسبات بین تهران و آنکارا باشیم.

کلید واژه ها: ترکیه توسعه ترکیه


نظر شما :