سلطانیه: غرب باید از همکاری ایران و آژانس تقدیر کند

۰۶ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۷:۴۵ کد : ۱۹۱۵۴۰۷ سرخط اخبار

 نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که کشورهای غربی باید از ایران به علت عضویت در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته یی (ان .پی .تی) و همکاری با بازرسان آژانس تقدیر کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت وگو با شبکه خبری پرس تی وی با بیان این که آژانس در اجرای ماموریت خود موفق نبوده است گفت: اعضا و امضاکنندگان معاهده ان .پی .تی به تعهدات خود عمل نمی کنند و در حقیقت آن ها مقررات ان .پی .تی را نقض کرده اند.

او افزود: گروه کشورهای دارای سلاح هسته یی که عضو ان .پی .تی هستند نیز به تعهدات خود بر اساس ماده ۴ این پیمان یعنی انتقال فن آوری برای مقاصد صلح آمیز عمل نکرده اند و از سوی دیگر آنان بند ۶ این پیمان را هم نقض کرده اند.

سلطانیه خاطرنشان کرد که گروه کشورهای دارای سلاح هسته یی که عضو معاهده ان .پی .تی هستند، پس از گذشت ۴۰ سال هنوز انتظارات درباره نابود کردن سلاح های هسته یی شان را برآورده نکرده اند و در حال ارتقا و به روزرسانی این سلاح ها نیز هستند.

نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی هزینه های میلیون دلاری آمریکا و انگلیس در زمینه ساخت زیردریایی های هسته یی و توافق اخیر فرانسه و انگلیس و هم چنین فروش زیردریایی های آلمان به رژیم صهیونیستی و استقرار تسلیحات هسته یی در اروپا را نشانگر این دانست که رژیم ان .پی .تی پس از گذشت ۴۰ سال هنوز با موانع و مشکلات جدی مواجه است.

سلطانیه در ادامه تاکید کرد: بنابراین ما یا همان کشورهای فاقد سلاح هسته یی باید دور هم جمع شویم تا برای این وضعیت موجود که بسیار ناراحت کننده است و امنیت بین المللی را با تهدید مواجه کرده است، راه حلی بیابیم.

نماینده ایران در آژانس با بیان این که آمریکا و متحدانش باید از ایران به علت عضویت در ان .پی .تی و همکاری مداوم با بازرسان آژانس تقدیر کنند، استانداردهای دوگانه غرب در قبال ایران را به طور جدی برای درستی و جهان شمولی ان .پی .تی مخاطره آمیز دانست.

سلطانیه در سخنرانی خود در دومین نشست کمیته تدارکاتی بازنگری ان .پی .تی در ژنو نیز گفت که تداوم وجود کلاهک های هسته یی جدی ترین تهدید برای بقای انسان ها است.

این مقام ایرانی از دولت آمریکا به علت اجرای بیست و هفتمین آزمایش هسته یی ساب کریتیکال (زیربحرانی) خود در دسامبر سال میلادی گذشته انتقاد کرد و این آزمایش را در تناقض آشکار با تعهدات بین المللی واشنگتن خواند.

سلطانیه هشدار داد: آمارهای دولتی نشان می دهد که صرف هزینه برای تسلیحات هسته یی از سال ۲۰۱۰ به میزان زیادی افزایش یافته است و این هزینه ها در دهه آتی دست کم به یک هزار میلیارد دلار خواهد رسید.

کلید واژه ها: یی هسته یی .پی .تی .پی .تی ان .پی .تی ان .پی سلاح بین المللی ایران در آژانس


نظر شما :