تغییر جهت محمود عباس از مصر به ترکیه

اردوغان در نقش ناجی ظاهر شد

۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۱۵۲۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
احتمال دارد در صورتی که محمود عباس راضی به سفر به غزه شود، اردوغان شخصا از رام الله او را به غزه ببرد تا بدین ترتیب هم تبلیغی برای او شود و هم این که قهر شش ساله فتح و حماس پایان یابد.
اردوغان در نقش ناجی ظاهر شد

دیپلماسی ایرانی: عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه روز دوشنبه 22 آوریل میزبان محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی در کاخ ریاست جمهوری در آنکارا بود و با او درباره آشتی فلسطینی ها میان فتح و حماس بحث کرد.به گزارش روزنامه العرب، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که عباس و گل پشت درهای بسته دست کم یک ساعت مذاکره کردند و بعد از آن نیز هیچ چیز درباره مذاکراتشان بیان نکردند. اما منابع نزدیک به محمود عباس می گویند که گل تاکید کرده است که او همه تلاش خود را می کند تا ضمن حفظ مصالح دو طرف میان آنها آشتی برقرار شود.

منابع آگاه نیز تاکید کردند که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه می خواهد محمود عباس را قانع کند که حتما به غزه برود و با مقام های جنبش حماس در آن منطقه دیدار کند تا راه مصالحه میان دو طرف هموار شود. محمود عباس از سال 2007 که حماس بر غزه مستولی شد و او و یارانش را از این منطقه اخراج کرد، به آن جا سفر نکرده و تقریبا ارتباطاتش با این منطقه کاملا قطع شده است.

به گفته آگاهان فلسطینی، اردوغان قصد دارد با وادار کردن عباس به سفر به غزه تندرو های جنبش حماس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و آنها را وادار کند که به آشتی با عباس تن دهند. پیش از این رهبران کتایب عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس و جناح محمود الزهار در جنبش حماس هر گونه ارتباط و مذاکره با عباس را منوط به قطع ارتباطات کامل او با اسرائیل کرده بودند.

به گفته این منابع حتی احتمال دارد در صورتی که محمود عباس راضی به سفر به غزه شود، اردوغان شخصا از رام الله او را به غزه ببرد تا بدین ترتیب هم تبلیغی برای او شود و هم این که قهر شش ساله فتح و حماس پایان یابد.به گفته این منابع رئیس حکومت خودگردان فلسطینی پاسخی به تقاضای اردوغان نداده اما به هنگام خروج از دفتر او به هیئت همراه خود گفته است که اگر من به غزه بروم این سفر پیروزی ای برای حماس محسوب خواهد شد و این در حالی است که حماس دائما آشتی ملی را به تعویق می اندازد و هر بار با مطرح کردن شرایطی در راه آشتی ملی سنگ اندازی می کند.

اردوغان قصد دارد با وادار کردن عباس به سفر به غزه تندرو های جنبش حماس را در برابر عمل انجام شده قرار دهد و آنها را وادار کند که به آشتی با عباس تن دهند. پیش از این رهبران کتایب عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس و جناح محمود الزهار در جنبش حماس هر گونه ارتباط و مذاکره با عباس را منوط به قطع ارتباطات کامل او با اسرائیل کرده بودند

منابع آگاه به روزنامه العرب گفته اند که محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی خواستار یک میانجی گر جدی میان خود با حماس است به ویژه اکنون که به روشنی می بیند محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر نیز به شدت متمایل به حماس است به این اعتبار که حماس نیز یک جریان اخوانی است. در این میان وساطت قطر نیز شکست خورده است برای این که دوحه نیز متمایل به حماس در چارچوب روابط بین المللی سازمانی اخوان المسلمین شده است و به این ترتیب تلاش می کند از این زاویه صاحب نقشی در خاورمیانه شود.

نزدیکان محمود عباس دائما می گویند که ترکیه و عربستان به تنهایی می توانند که رهبران حماس را وادار کنند که مذاکرات جدی ای را با هدف پایان دادن به اختلافات با فتح آغاز کنند، برای این که عربستان روابط خاصی با حماس ندارد چرا که این جنبش میان ریاض و تهران، تهران را انتخاب کرد و ترکیه نیز تنها کشوری است که عباس می تواند به آن امیدوار باشد.

به گفته آنها عباس تلاش می کند که اردوغان را که به دنبال قهرمان بازی در منطقه است، راضی کند تا به حماس فشار بیاورد که توافقات سابق را به رسمیت بشناسد و بپذیرد که غزه به کنترل ریاست حکومت خودگردان بازگردد.بر اساس دستوری که از سوی کاخ ریاست جمهوری ترکیه صادر شده، نماینده آنکارا در حکومت خودگردان فلسطینی تا مقام سفیر ارتقا پیدا کرده است تا عباس به این ترتیب بتواند از او به عنوان ابزاری ارتباطی با اردوغان به جای مرسی که دیگر او را میانجی گری بی طرف نمی داند، استفاده کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: حماس محمود عباس حکومت خودگردان ترکیه حکومت خودگردان فلسطینی


نظر شما :