واکنش جان کری به افتتاح فاز 1 و 2 معدن ساغند

۲۱ فروردین ۱۳۹۲ | ۲۰:۴۲ کد : ۱۹۱۴۸۱۷ سرخط اخبار

 جان کری گشایش فاز یک و دو معدن ساغند را «تحریک کننده» و غیرسازنده خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه اورشلیم پست گزارش داد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در فرودگاه بن گوریون با خبرنگاران صحبت می کرد، گشایش فازهای یک و دو ساغند را با اقدامات هسته یی تهدیدآمیز کره شمالی مقایسه کرد و در اظهاراتی بی اساس ادعا کرد: این بی تشابه به کره شمالی نیست که در آنجا کیم جونگ اون تصمیم به بازگشایی فرآیندهای غنی سازی با ساخت دوباره تاسیساتی که تخریب آن بخشی از یک توافق بوده نیست.

وی ادعا کرد: این هم به همان اندازه تحریک کننده است که تولید کیک زرد و برداشتن هر گونه گامی که سرعتی را افزایش دهد که با آن به سوی مواد شکافت پذیر غنی شده حرکت کنید و این باعث مطرح شدن سوالات حتی در صورتی است که تهدید نباشد و من فکر می کنم که این سازنده نیست.

وی روز سه شنبه بعد از سفر سه روزه به اراضی اشغالی راهی لندن شد تا در نشست گروه هشت شرکت کند.

کری در طول این سفر درباره برنامه هسته یی ایران و شرایط سوریه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شیمون پرز، رییس این رژیم مذاکره کرد.

وی پیش از دیدار با نتانیاهو در بیت المقدس به خبرنگاران گفت که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران مذاکرات درباره برنامه هسته یی را به درازا بکشاند.

کری بدون توجه به تاکید صریح ایران بر اینکه برنامه هسته یی را صرفا برای اهداف صلح آمیز دنبال می کند، گفت: ایران نمی تواند سلاح هسته یی داشته باشد و سلاح هسته یی نخواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: ما از مذاکرات استقبال می کنیم اما این مذاکرات بی انتها نخواهد بود.

وی افزود: رییس جمهور اوباما بلوف نمی زند. او بسیار روشن این را به من گفته است و ما امیدواریم که ایرانی ها با پیشنهادی بسیار جدی بر سر میز بازگردند.

کلید واژه ها: هسته یی یی


نظر شما :