باز هم ویکی لیکس کار دست اوباما داد

۱۹ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۱۴۶۹۸ سرخط اخبار

 وب سایت افشاگر ویکی لیکس بیش از 7 / 1 میلیون سند آمریکا را که شامل گزارش های اطلاعاتی و دیپلماتیک در خصوص اکثر کشورهای جهان در بازه زمانی 1973 تا 1976 منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی میل، اطلاعاتی که از سوی وب سایت ویکی لیکس منتشر شده شامل بیش از 7 / 1 میلیون سند دیپلماتیک آمریکا از سال 1973 تا سال 1976 بوده و در برگیرنده مجموعه ای از اسناد، گزارش های اطلاعاتی و مکاتبات کنگره ای است.

ویکی لیکس به منظور انتشار این اسناد از کتابخانه عمومی دیپلماسی آمریکا موسوم به "PlusD" به عنوان منبع استفاده کرده و این کتابخانه را به عنوان بزرگترین مجموعه قابل جست و جوی ارتباطات دیپلماتیک، محرمانه آمریکا می داند.

بخش زیادی از جمع آوری اسناد از سوی جولیان آسانژ، بنیان گذار ویکی لیکس طی دوران اقامت وی در سفارت اکوادور در شهر لندن انجام شده است.

ماه ژوئن سال گذشته جولیان آسانژ از بیم استرداد به آمریکا به سفارت اکوادور پناهنده شد. دولت اکوادور به آسانژ پناهندگی سیاسی داد و به دادستان های سوئد که خواهان بازجویی از آسانژ بودند پیشنهاد داد در محل سفارت اکوادور در شهر لندن از وی بازجویی کنند.

جولیان آسانژ اظهار داشت که اطلاعات منتشر شده جدید نشان دهنده گستردگی و ابعاد وسیع فعالیت های اطلاعاتی و دیپلماتیک آمریکا در سراسر جهان است.

اسناد این دوره مربوط به زمانی است که هنری کیسینجر در مقام وزیر امورخارجه و مشاور امنیت ملی آمریکا فعالیت داشته و بسیاری از گزارش ها توسط وی نوشته شده و یا برای وی فرستاده شده اند. هزاران مورد از این اسناد با مهر "عدم توزیع" و یا "تنها برای مشاهده" هستند و یا جزو اسناد محرمانه بوده اند.

جولیان آسانژ گفت که دست به تحلیل دقیق این اسناد زده و این اطلاعات واقعه موسوم به "کیبل گیت" را که طی آن از سوی ویکی لیکس بیش از 250 هزار سند دیپلماتیک آمریکا منتشر شد، تحت الشعاع قرار می دهد.

مجموع اطلاعاتی که جدیدا منتشر شده بر خلاف اسناد کیبل گیت افشا نشده اند اما جولیان آسانژ گفت، ویکی لیکس در یک سال گذشته تلاش داشته تا به تحلیل و ارزیابی حجم زیادی از اطلاعات موجود در آرشیو ملی آمریکا پیش از انتشار آن به شکل قابل جست و جو بپردازد.

جولیان آسانژ تاکید کرد: ویکی لیکس سیستم های فنی پیچیده ای را به منظور مدیریت اطلاعات حجیم و پیچیده توسعه داده است.

به گفته آسانژ اسناد بسیار محرمانه در دسترس قرار نگرفته اند و برخی از دیگر اسناد برای دوره هایی شامل ماه دسامبر 1975 و ماه مارس و ژوئن 1976 به طرز غیرقابل بازگشت خراب شده اند.

کلید واژه ها: آسانژ آمریکا لیکس ویکی ویکی لیکس دیپلماتیک اکوادور


( ۱ )

نظر شما :