فشار آمریکا به اروپا برای عدم لغو تحریم‌ها علیه بانک‌های ایرانی

۰۶ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۱۴۲۸۹ سرخط اخبار

به گزارش خبرگزاری فارس، آمریکا ضمن ابراز نگرانی از اینکه دادخواست بانک های ایرانی از دادگاه های اروپایی ممکن است به تضعیف اثرات تحریم ها علیه تهران منجر شود، از اتحادیه اروپا خواسته است راه حلی برای این موضوع پیدا کند.

دادگاه عمومی اتحادیه اروپا در ژانویه سال جاری از دولتهای اروپایی خواست مصادره اموال علیه بانک ملت و بانک صادرات را لغو کند.

این دادگاه استدلال کرد که اتحادیه اروپا نتوانسته است شواهد کافی درباره ارتباط این دو بانک با برنامه هسته ای ایران فراهم آورند. 

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در همین خصوص به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما از این مشکل کاملاً آگاهیم، اما درباره آن مقداری نگران هستیم.»

دولت های اروپایی ادعا کرده اند اطلاعات محرمانه ای درباره برنامه هسته ای ایران در اختیار دارند که نمی توانند آنها را در اختیار قضات این دادگاه قرار دهند و به همین دلیل با رأی دادگاه مذکور مخالف هستند.

این مقام آمریکایی گفته است واشنگتن درباره این موضوع با دولت ها و موسسات اروپایی گفت وگو کرده است و از آنها خواسته است به دنبال راههایی قانونی باشند تا بتوانند این اطلاعات محرمانه را در اختیار قضات این دادگاه قرار دهند تا آنها بتوانند این اطلاعات محرمانه را ببینند و با توجه به آنها در پرونده بانک های ایرانی رأی صادر کنند.

وی گفت: «امیدواریم اتحادیه اروپا قوانینش را بررسی کند و ببیند آیا می تواند تغییراتی به وجود آورد تا بتواند قوانین تحریم ها در هنگام به چالش کشیده شدن در دادگاه ها را مستحکم تر کند.»

وی افزود: «دشوارترین سوال این است که آیا اتحادیه اروپا می تواند راهی پیدا کند تا دادگاه ها به گونه ای با اطلاعات طبقه بندی شده برخورد کنند که کشورهای عضو این اتحادیه اطمینان داشته باشند این اطلاعات محرمانه باقی خواهند ماند.»

وی ادامه داد: «ما به عنوان سهم خودمان، بیشترین تلاشمان را انجام خواهیم داد و فکر می کنیم اتحادیه اروپا هم باید به این موضوع نگاهی فوری داشته باشد.»

دولت های اتحادیه اروپا ممکن است در اواخر هفته جاری مجبور شوند در رأی های صادره درباره بانک های ملت و صادرات ایران تجدید نظر کنند.

سناتورهای آمریکایی هم از اتحادیه اروپا خواسته اند اقدامات بیشتری برای محدود کردن دسترسی ایران به بانک مرکزی اروپا انجام دهند.

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا اتحادیه اروپا بانک دادگاه محرمانه اروپایی


نظر شما :