عواملی که سبب استعفای میقاتی شد

۰۵ فروردین ۱۳۹۲ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۱۴۲۵۸ سرخط اخبار

لبنان در حالی که درگیر تنشهای امنیتی در طرابلس بود، با استعفای نجیب میقاتی وارد بحران سیاسی نیز شد که اظهارات برخی مقامات لبنانی از نقش آمریکا و برخی رژیمهای عربی در بروز این بحران و سقوط دولت میقاتی حکایت می کند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رسانه های لبنانی، استعفای نجیب میقاتی از نخست وزیری و موافقت میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان با آن با واکنشهای مختلفی روبرو شده است. سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی(فالانژیستهای سابق که در ربودن دیپلماتهای ایرانی در سه دهه پیش و تحویل آنها به اشغالگران قدس دست داشتند) و یکی از سران جریان غربگرای 14 مارس، از استعفای میقاتی استقبال کرد و گفت استعفای دولت، گامی مثبت است.

جعجع ادعا کرده است در هر حال، استعفای میقاتی، جریان هشت مارس(طرفدار مقاومت) را در موقعیت ضعیف تر و جریان 14 مارس را در وضعیت قوی تر قرار خواهد داد، بنابراین استعفای میقاتی یک گام مثبت به شمار می رود.

وی در خصوص ترکیب دولت آتی هم گفت به صراحت می گویم ما در مرحله بررسی پیامدهای استعفا و در رایزنی مستمر با تمام رهبران 14 مارس و دیگر رهبران هستیم.

جعجع در خصوص اوضاع امنیتی نابسامان طرابلس و استفاده بی هدف از سلاح اظهار داشت حوادث طرابلس، یک رسوایی به شمار می رود، اما من تاکید می کنیم ارتش لبنان قدرت حل این مشکلات را دارد.

تاکید نبیه بری بر گفتگو در خصوص انتخابات پارلمانی و دولت

نبیه بری رئیس پارلمان لبنان در واکنش به استعفای نجیب میقاتی از نخست وزیری گفت گفتگو باید با نظارت رئیس جمهوری در کاخ بعبدا در خصوص انتخابات پارلمانی و دولت آغاز شود.

اظهارات بری در حالی است که فراکسیون پارلمانی المستقبل وابسته به سعد الحریری، پیشتر مشارکت در هر گفتگویی را قبل از استعفای میقاتی رد کرده بود. هدف از میزگفتگوهای ملی، بررسی راهبرد دفاعی یکپارچه برای دفاع از لبنان در مقابل تهدیدهای رژیم صهیونیستی است.

پشت پرده استعفای میقاتی از نگاه میشل عون

میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح و از متحدان حزب الله و جریان هشت مارس تاکید کرد علت استعفای میقاتی را باید در یکی از سفارتخانه های خارجی جستجو کرد.

وی گفت : غافلگیر شدیم، اما علت استعفا، بی ارزش است. دلیل استعفا را باید در مکانی دیگری در یکی از سفارتخانه ها جستجو کرد، موضوع قانون دهه شصت مطرح نشد، مگر پس از دیدار مورا کونللی سفیر آمریکا با میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان.

فادی الاعور از نمایندگان فراکسیون تغییر و اصلاح به رهبری میشل عون هم تاکید کرد استعفای میقاتی با دخالت سفارتهای عربی و سفیر آمریکا در لبنان صورت گرفت و ما این مسائل را می دانیم، بر هیچ کس پوشیده نیست، همچنانکه این مسائل(دخالتهای آمریکا و برخی رژیمهای عربی) چیز جدیدی نیست.

وی در خصوص رایزنی های پارلمانی الزام آور برای معرفی فرد دیگری برای تشکیل دولت جدید اظهار  داشت این مسئله پس از بازگشت رئیس جمهوری از سفر به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می شود، فراکسیون تغییر و اصلاح و گروه مقاومت در خصوص مسائل موضعی داریم و بر اساس آن تصمیم خواهیم گرفت.

استعفای نجیب میقاتی از نخست وزیری، تاسف حزب الله لبنان و البته خرسندی رهبران جریان غربگرای 14 مارس از جمله سعد الحریری و فواد سنیوره را به دنبال داشته است.

میقاتی در گفتگو با روزنامه سعودی الحیات گفته است دو تماس از سعد  الحریری و فواد سنیوره(نخست وزیران اسبق لبنان و وابسته به جریان 14 مارس) دریافت کردم که استعفایم را به من تبریک گفتن.

ادامه دخالتهای غربی ها در امور داخلی لبنان

غربی ها به ویژه آمریکا که دخالتهایش به گفته برخی شخصیتهای لبنانی از مهمترین دلایل استعفای میقاتی بوده است، همچنان به دخالت در امور داخلی لبنان در راستای به قدرت رساندن مجدد جریان 14 مارس ادامه می دهند، در این زمینه وزارت امور خارجه فرانسه خواستار برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر در لبنان شده است . ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس در دخالتی آشکار در امور داخلی لبنان، گفته است باید دولتی که مورد توافق اکثریت باشد در لبنان تشکیل شود.

استعفای میقاتی و آغاز بحران سیاسی در لبنان در حالی است که المنار از استقرار ارتش لبنان در جبل محسن پس از یک شب درگیری شدید خبر داده است، بر اساس این گزارش، یگانهای ارتش لبنان به سمت محورهای درگیری در طرابلس در سایه گلوله باران و آتش سنگین پیشروی می کنند.

به گزارش مهر، شبکه روسیاالیوم هم گزارش داده است در درگیریهای طرابلس در روز شنبه، چهار نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شده اند و ارتش لبنان برای ورود به منطقه جبل محسن طرابلس آماده می شود، این شبکه از تشدید درگیریها میان مناطق باب التبانه و جبل محسن خبر داده است. تمام مدارس خصوصی و دولتی در این مناطق تعطیل شده اند، درگیریهای روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته، شش کشته و بیش از 20 زخمی به جا گذاشته بود، یک سرباز ارتش لبنان هم در میان کشته شدگان به چشم می خورد.

شبکه روسیا الیوم همچنین از رزمایش نظامی مشترک میان لبنان و فرانسه در ساحل دریای مدیترانه به سمت شمال از بندر بیروت خبر داده است.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی با فرصت طلبی و سوء استفاده از مشغول بودن لبنانی ها به مسائل داخلی، بار دیگر حریم هوایی لبنان را نقض کرد و جنگنده های این رژیم به پرواز گسترده بر فراز مناطق جنوبی لبنان دست زدند.

طرابلس هر از چند گاهی شاهد درگیریهایی میان منطقه جبل محسن دارای اکثریت علوی طرفدار نظام سوریه و باب التبانه دارای اکثریت سنی طرفدار گروههای مخالف سوری است که تا کنون این درگیریها خسارتها و تلفاتی به دنبال داشته است.

به هر حال باید گفت لبنان که زمانی به عروس خاورمیانه شهرت داشت، این روزها هم در زمینه امنیتی با توجه به ادامه درگیریها در شهر طرابلس و هم در زمینه سیاسی به سبب دخالتهای گسترده غربی ها و برخی کشورهای عربی با همراهی برخی طرفهای مخالف مقاومت در داخل لبنان، با دو بحران امنیتی و سیاسی دست و پنجه نرم می کند و البته نباید در این میان از نقش رژیم صهیونیستی غفلت کرد که بیشترین بهره را از مشکلات داخلی میان لبنانی ها می برد و با ادامه تجاوزات خود به حریم هوایی، زمینی و دریایی لبنان، به پیشبرد طرحهای توسعه طلبانه خود در خصوص این کشور ادامه می دهد.

کلید واژه ها: لبنان میقاتی استعفای استعفای میقاتی طرابلس مارس ارتش لبنان 14 مارس آمریکا پارلمانی لبنان در فراکسیون نجیب میقاتی محسن جبل سیاسی میقاتی از نجیب بحران جبل محسن میشل


نظر شما :