ایران رویکرد سازنده ای در قبال تحولات سوریه دارد

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۹ کد : ۱۹۱۴۰۲۵ سرخط اخبار

به گزارش ایرنا، ناومکین رییس انستیتو شرق شناسی روسیه روز جمعه در گفت وگو با رادیو دولتی ˈصدای روسیهˈ گفت: ایران در حفظ موازنه قوا در منطقه خاورمیانه و حل و فصل بحران سوریه نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

وی افزود: به همین دلیل بدون مشارکت ایران دسترسی به راه حلی برای مسایل سوریه و برقراری آشتی ملی در این کشور امکان ناپذیر است.

نائومکین با اشاره به سیاست سنجیده ایران در مساله سوریه و تلاش های این کشور برای حل بحران در این کشور بدون هرگونه غرض ورزی گفت: طرح این ادعای بی اساس که ایران در

مساله سوریه به تحمیل اصول شیعه می پردازد، درست نیست.

رییس انستیتو شرق شناسی با بیان این که در این مساله همبستگی دینی مطرح نیست، اظهار داشت: در مساله سوریه اصول سیاسی مطرح می باشد که ایران از آن ها پیروی می کند.

وی گفت: مساله سوریه، مساله ای سیاسی است و مذاکره میان بازیگران منطقه ای در باره حل و فصل سیاسی این مساله امکان پذیر است.

پوپوف رییس مرکز مشارکت تمدن های دانشگاه روابط بین الملل مسکو هم در گفت وگو با ˈصدای روسیهˈ با اشاره به تلاش های روسیه و ایران برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران سوریه افزود: تهران و مسکو در مورد سوریه مواضع مشترک دارند.

وی گفت: دو کشور با مداخله خارجی در امور سوریه مخالفت می کنند و خواهان حل و فصل سیاسی بحران در این کشور و آغاز مذاکرات آشتی ملی هستند.

پوپوف افزود: بدیهی است ایران و روسیه در مساله سوریه و به منظور حل و فصل مسالمت آمیز آن با یکدیگر تشریک مساعی می کنند.

روسیه بارها مخالفت خود را با مداخله خارجی در سوریه اعلام کرده است و این امر موضع مسکو را از کشورهای غربی متمایز می کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز با تبعیت از اصل خودداری از مداخله خارجی و احترام به حق حاکمیت سوریه، مساعی خود را برای آغاز مذاکرات ملی در این کشور بکار بسته است.

ایران و روسیه همچنین از اجرای توافقنامه ژنو که در بندهای خود این اصول را در بر گرفته است و نیز از تلاش های ˈاخضر ابراهیمیˈ نماینده دبیر کل سازمان ملل در سوریه برای برقراری صلح و آرامش در این کشور حمایت می کنند.

کلید واژه ها: سوریه حل و حل و فصل و فصل فصل سیاسی روسیه بحران


( ۱ )

نظر شما :