اقدامی که موجب شکست تحریم‌های آمریکا می‌شود

۲۶ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۱۴۰۲۳ سرخط اخبار

به گزارش «تابناک»، بخش عمده ای از اخبار امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به موضوع تحریم ها و جوانب مختلف آن مربوط می شود. در این رابطه، روزنامه «حریت» ترکیه از اعمال تحریم های آمریکا علیه یک شبکه حمل و نقل دریایی نفت ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، ایالات متحده تحریم هایی مالی را علیه یک تاجر یونانی به تصویب رسانده که گفته می شود به نیابت از سوی دولت ایران و به منظور دور زدن تحریم های بین المللی، یک شبکه دریانوردی را اداره می کرده است. معاون وزرات خزانه داری آمریکا ضمن اعلام این خبر گفته: «امروز، ما از یک نقشه پیچیده ایران که به منظور دور زدن تحریم های نفتی بین المللی طراحی شده بود، پرده برمی داریم». بر این اساس، دولت آمریکا تحریم هایی را علیه «دمیتریس کامبیس» و شماری از شرکت ها که از جانب شرکت ملی نفتکش ایران، اقدام به خرید نفتکش می کردند، وضع کرده است.

در همین رابطه، روزنامه «عرب نیوز» گزارش داده صادارت نفت ایران در ماه مارس، به کمترین میزان از زمان وضع تحریم ها تاکنون رسیده است. به نوشته این روزنامه، صادارت نفت خام ایران در این مدت با کاهشی بالغ بر یک چهارم، به کمترین میزان از زمان تصوب تحریم های شدید غرب در سال 2012 رسیده است. این روزنامه به نقل از خبرگزاری رویترز می نویسد با این میزان کاهش صادرات و بر اساس قیمت های فعلی نفت، ایران حدود یک میلیارد دلار درآمد از دست خواهد داد. بر اساس این گزارش، صادرات نفت ایران در ماه مارس 810 هزار بشکه بود؛ در حالی که ماه پیش از آن، این میزان 1.1 میلیون بشکه بوده است. عرب نیوز در ادامه به بیان جزئیاتی از فروش نفت ایران و مهمترین خریداران آن پرداخته است.

اما با این حال، طی روزهای اخیر اخبار و تحلیل های متعددی مبنی بر شکست سیاست های تحریمی غرب علیه ایران منتشر می شود. در جدیدترین نمونه از این دست، سایت شبکه خبری «سی ان ان» در مطلبی از «در هم شکسته شدن» تحریم های آمریکا علیه ایران به واسطه آغاز ساخت خط لوله گاز ایران به پاکستان خبر داده است. این سایت با نقل قول از «تریتا پارسی»، بنیانگذار شورای ملی ایرانیان آمریکا، می نویسد ممکن است خط لوله گاز ایران- پاکستان، راهبردی از سوی پاکستان برای هماهنگ کردن بیشتر خود با ایران باشد. سی ان ان در این مطلب به جزئیات مختصری از این خط لوله اشاره کرده و می نویسد بنا بر اعلام آمریکا، ممکن است خط لوله مذکور تحریم های وضع شده علیه ایران را نقض کرده باشد. 
 
 

کلید واژه ها: تحریم آمریکا خط لوله


نظر شما :