بارزانی:شریک حکومت عراق هستیم نه تابع آن!

۲۵ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۱۴۰۰۳ سرخط اخبار
مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق، امروز (پنجشنبه) به دولت مرکزی در بغداد هشدار داد که یا کردها را واقعا در حکومت مشارکت دهد و یا این که «هرکس راه خود را برود».
 
به گزارش العالم، بارزانی در مراسم افتتاحیه کنفرانس بین المللی درباره جنایت های اربیل و نسل کشی کردها گفت: کردهای عراق از حرف و سخن خسته شده اند وخواهان  مشارکت واقعی در حکومت هستند.
 
وی افزود: آیا ما با هم شریک هستیم یا خیر؟ چرا تا کنون شریک نبوده ایم؟ اگر خواستار تبعیت هستید، ما تبعیت نخواهیم کرد.
 
بارزانی ادامه داد: اگر پاسخ شما به این سوال آری است، در این صورت ما خواهان مشارکت واقعی هستیم و نه صرفا حرف و وعده؛ و اگر جواب منفی است، بهتر است هرکس به راهی برود که خودش صلاح می داند.
 
وی در این باره هیچ توضیح اضافه ای نداد.
 
رئیس منطقه کردستان عراق خاطرنشان کرد: امروز عراق در همه زمینه ها یک بحران واقعی را تجربه می کند و "سبب اصلی این وضع، عدم پایبندی به قانون است".
 
برخی مسوولان عراقی از جمله هوشیار زیباری (وزیر امور خارجه کردی الاصل کابینه عراق) در این کنفرانس حضور داشتند.
 
منطقه کردستان عراق یک سال و اندی پیش طارق الهاشمی معاون سابق رئیس جمهور عراق را که به اتهام تروریسم تحت پیگرد قضایی قرار داشت، پناه داد و ضمن خودداری از تسلیم وی به دستگاه قضایی، زمینه فرار وی به ترکیه را فراهم کرد که همین امر آغازگر بحران میان حکومت این منطقه با دولت مرکزی بود.
 
رابطه اربیل و بغداد در پی این عمل خلاف قانون کردها و نیز تصویب بودجه کل کشور در پارلمان بدون حضور نمایندگان کرد - که خواهان چهار و نیم میلیارد دلار بودجه اضافی برای پرداخت حق الزحمه پیمانکاران نفتی خارجی بودند- بیش از پیش به تیرگی گراییده است.

 

کلید واژه ها: عراق


نظر شما :