مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل اعلام کرد

موفقیتی بزرگ در انتظار تهران

۳۰ اسفند ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۴ کد : ۱۹۱۳۹۷۵ ترجمه برگزیده خاورمیانه
در هفته پایانی از ماه فوریه گذشته چند اتفاق افتاد که به طور جدی و غیر قابل تردیدی ثابت کرد که کشورهای بزرگ مواضع خود را در برابر برنامه هسته ای ایران تغییر داده اند و اکنون بیش از هر زمانی آمادگی دارند تا ایران هسته ای را در جمع کشورهای هسته ای جهان بپذیرند و از گزینه نظامی دور شوند.
موفقیتی بزرگ در انتظار تهران

دیپلماسی ایرانی: پروفسور افراییم اسکولای، از مرکز مطالعات امنیت ملی اسرائیل، وابسته به دانشگاه تلاویو، در تازه ترین گزارش خود درباره پرونده هسته ای ایران نوشته است که با بررسی عمیقی که در مواضع کشورهای بزرگ (1+5) انجام داده متوجه شده است که همه این کشورها به ویژه ایالات متحده امریکا، روسیه و چین به هیچ وجه به دنبال گزینه نظامی علیه ایران نیستند و نمی خواهند که برنامه هسته ای ایران به شکست بینجامد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، وی در گزارش خود می نویسد در هفته پایانی از ماه فوریه گذشته چند اتفاق افتاد که به طور جدی و غیر قابل تردیدی ثابت کرد که کشورهای بزرگ مواضع خود را در برابر برنامه هسته ای ایران تغییر داده اند و اکنون بیش از هر زمانی آمادگی دارند تا ایران هسته ای را در جمع کشورهای هسته ای جهان بپذیرند و از گزینه نظامی دور شوند. اتفاق اول، گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران است که به روشنی این نظر را تایید می کند. اتفاق دومی که او به آن اشاره می کند، انجام مذاکرات ایران با 1+5 در آلماتی قزاقستان است که در آن حداقل مطالبات بر سر برنامه هسته ای ایران ارائه شد. اتفاق سوم از نگاه این پژوهشگر مشهور صهیونیست انتشار مقاله ای توسط جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا در روزنامه تلگراف است که در آن توصیه می کند که جامعه جهانی وضعیت فعلی پرونده هسته ای ایران را بپذیرد و این کشور را جزء خانواده کشورهای برخوردار از تکنولوژی انرژی هسته ای بداند و اعتراف کند که برنامه هسته ای ایران به هیچ وجه راه حل نظامی ندارد و نمی توان مانع هسته ای شدن ایران شد.

علاوه بر آن پروفسور اسکولای می گوید بر اساس مطالعات عمیقی که بر گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام داده به این نتیجه حتمی رسیده است که ایران مرحله توسعه برنامه هسته ای اش را سپری کرده و اکنون بیش از هر زمانی به ادعای او به توانایی ساخت بمب هسته ای رسیده است. ایران در حال حاضر 9000 سانتریفیوژ نسل قدیم دارد که در تاسیسات نطنز کار گذاشته شده اند و علاوه بر آن در تاسیسات فوردو نیز حداقل 2700 سانتریفیوژ پیشرفته نصب شده است. ایران همچنین توانسته است که 280 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید کند. همچنین ایران توانسته است که 111 کیلوگرم اورانیوم غنی شده را به تاسیسات هسته ای اصفهان برای تولید سوخت مورد نیاز رآکتور تهران منتقل کند. این نشان می دهد که ایران تا چه اندازه در تولید اورانیوم غنی شده موفق بوده و چه توانایی های بالایی در تکنولوژی برخورداری از انرژی هسته ای به دست آورده است. رسیدن به این مرحله این نکته را به ما یادآور می شود که ایران به نقطه غیر قابل بازگشت در برنامه هسته ای اش رسیده است. در این صورت بر اساس عرف های جامعه جهانی به هیچ وجه نمی توان به کشوری که به این مرحله از فعالیت هسته ای نزدیک شده باشد، حمله کرد.

وی در مطالعات خود سپس تاکید می کند، علی رغم این که از مفاد مذاکرات 1+5 با ایران در آلماتی قزاقستان چیزی به بیرون درز پیدا نکرده است، اما آن چه از مطالبات مذاکره کنندگان به ایران مطرح شده، این است که برای نخستین بار از ایران نخواسته اند که غنی سازی اورانیوم را متوقف کند. همچنین به نظر نمی رسد که بر خلاف قطعنامه های شورای امینت از ایران خواسته شده باشد که غنی سازی پلوتونیوم را متوقف کند یا در آینده نیز خواسته شود که متوقف کند. این بدان معنا است که ایرانی ها به پیروزی بزرگی دست یافته اند که بر اساس آن چه تا کنون منتشر شده می توان نتیجه گرفت که آنها با غنی سازی 3.5 درصدی ایران موافقت کرده اند. در حالی که به ایران تعهد داده شده است تا از تحریم های تحمیل شده به آن کاسته شود.

اسکولای در پایان می نویسد که از اظهارات مقام های مذاکره کننده با ایران نیز می توان چنین چیزی را دریافت. آنها به صراحت گفته اند که مذاکرات با ایران سازنده بوده و به مذاکرات خود در این مسیر ادامه خواهند داد. این در حالی است که وزیر امور خارجه ایران نیز گفته که روابط ایران – امریکا رو به بهبود است، این در ذات خود پیروزی بزرگی برای ایران محسوب می شود. بدین ترتیب ایران ثابت کرد که می تواند تحریم های بین المللی را تحمل کند و هم زمان به پیشرفت هسته ای اش بپردازد. در عین حال وقتی که جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا می گوید که راه حل قبول ایران هسته ای است و بازتاب آن را در مواضع امریکا، چین و روسیه به روشنی می بینیم، می توان نتیجه گرفت که استفاده از گزینه نظامی علیه برنامه هسته ای ایران به هیچ وجه مطرح نیست و ایران می تواند پروسه هسته ای شدنش را تا آن جا که برایش مقدور باشد تا آخر تکمیل کند.

انتشار اولیه: جمعه 25 اسفند 1391 / باز انتشار: سه شنبه 29 اسفند 1391

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :