یک گام به سمت آشتی حکومت بحرین با مخالفان

آیا این انتخاب همه را راضی خواهد کرد؟

۲۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۱۳۹۲۴ اخبار اصلی خاورمیانه
انتخاب امیر سلمان برای یک موقعیت اجرایی امری است که همه بحرینی‌ها از آن استقبال می‌کنند. به ویژه که از نظرات جوانان بحرینی در قضایای مطرح حمایت می‌کند و حامی گفت‌وگوهای ملی و شکوفایی اقتصادی است.
آیا این انتخاب همه را راضی خواهد کرد؟

دیپلماسی ایرانی: یک منبع سیاسی بحرینی در گفت وگو با روزنامه الحیات، چاپ بیروت، می گوید که انتخاب امیر سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد بحرین به عنوان معاون اول نخست وزیر دقیقا در زمانی صورت گرفته است که کشور بیش از هر زمانی نیاز به ولیعهد دارد تا بتواند از عملکرد حکومت و سیاست های آن حمایت کند.

ملک حمد بن عیسی آل خلیفه روز دوشنبه دستوری را صادر کرد که به موجب آن پسرش امیر سلمان، معاون نخست وزیر بحرین خواهد شد، یعنی این که معاون عموی پادشاهی می شود که موجی از انتقادها نسبت به عملکرد او در میان طرفداران و مخالفان حکومت وجود دارد.

پادشاه هدف از صدور این حکم را تقویت دستگاه های اجرایی کشور دانسته است. در عین حال منابع حکومتی نیز گفته اند که این "انتخاب پاسخی است به کسانی که شایعه کردند که اختلاف هایی میان ولیعهد و نخست وزیر وجود دارد." به گفته آنها "امیر سلمان به خوبی از وضعیت جاری در کشورش آگاه است و خوب می داند که چگونه به بحرین و ملت آن خدمت کند. اکنون نیز می خواهد در کنار نخست وزیر برای خدمت بیشتر به بحرین کار کند."

یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «اعتماد کاملی وجود دارد که ولیعهد توانایی بالایی در اجرای پرونده های اصلاحات که خود پیشنهاد آنها را داده و بنیانشان را گذاشته است، دارد. پرونده هایی که شامل پروژه های اقتصادی و اجتماعی متعددی می شود.»

در همین رابطه محمد السید، رئیس جمعیت "شهروندانی برای بحرین"، که یک جریان سیاسی معتدل در بحرین محسوب می شود نیز در این باره گفت: «انتخاب امیر سلمان برای یک موقعیت اجرایی امری است که همه بحرینی ها از آن استقبال می کنند. به ویژه که از نظرات جوانان بحرینی در قضایای مطرح حمایت می کند و حامی گفت وگوهای ملی و شکوفایی اقتصادی است. این تصمیم در امور اقتصادی کشور نیز تاثیر می گذارد و سبب می شود تا دولت عملا کاری در این زمینه انجام دهد.»

السید همچنین به نقش ولیعهد در حمایت از گفت وگوهای ملی اشاره و گفت: «او نخستین کسی بود که پس از حوادث دردناک 14 فوریه خواهان گفت وگو میان حکومت با مخالفان شد و همچنان در مواقع مختلف، تا همین اخیر، نیز این مساله را مطرح می کرد و دائما همه را به انجام مذاکره دعوت می کرد. امیر سلمان می تواند مشکلات مردم بحرین را بفهمد و بررسی و ارزیابی کند و قطعا این مساله را در کار دولتی خود مورد تاکید قرار خواهد داد.»

امیر سلمان مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته تاریخ از دانشگاه کیمبریج در انگلیس دریافت کرده است. وی رئیس شورای توسعه اقتصادی و رئیس هیئت تنظیم بازار کار است و به شدت از نظریه اقتصاد لیبرالی بدون تکیه به نفت دفاع می کند.

وی بلافاصله پس از انتخابش به این سمت نامه ای را به پدرش نوشت و در آن یادآور شد که "متعهد خواهیم شد که بحرین را به یک نمونه خوب توافقی تبدیل کنیم و با همه سختی ها و بدهی ها بجنگیم."

این در حالی است که خبرگزاری فرانسه گزارش داد که بحث و جدال های بسیاری میان نمایندگان مخالفان و طرفداران حکومت در جلسات گفت وگوی ملی در جریان است که در این میان بحث بر سر این خواسته مخالفان که می گویند باید فردی از شخص پادشاه در مذاکرات حضور داشته باشد، بالا گرفته است. شیخ خالد بن علی آل خلیفه، وزیر دادگستری و امور اسلامی بعد از جلسه روز یکشنبه گفت وگوی ملی به میان خبرنگاران آمد و گفت: «پادشاه در مسافت مساوی در برابر همگان ایستاده است و همه شرکت کنندگان در جلسات گفت وگوهای توافق ملی به این توافق رسیدند که جزئیات مذاکرات را به اطلاع ایشان برسانند.»

در حالی که مخالفان با صدور بیانیه ای تاکید کردند که هیچ تضمینی مبنی بر این که طرف هایی که از طرف حکومت در جلسه گفت وگوی ملی شرکت داشتند نمایندگان اصلی و مورد تایید هیئت حاکمه باشند، ندارند. شیخ خالد در پاسخ به این بیانیه گفت: «زبان سلبی کمکی به گفت وگوها نمی کند. ما از مرحله این که چه کسانی نمایندگان دو طرف برای گفت وگوها باشند، گذشته ایم و توافق کرده ایم که حکومت طرف اساسی در این گفت وگوها است.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: بحرین امیر سلمان نخست وزیر


نظر شما :