ترکیه در پی تسخیر بازارهای کشورهای عضو اوپک

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۸:۴۹ کد : ۱۹۱۳۵۶۴ سرخط اخبار

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ، براساس داده های آماری در حالی که سهم اروپا در صادرات ترکیه به کمتر از 39 درصد کاهش یافته است ، سهم کشورهای عضو اوپک در صادرات این کشور بالغ بر 25 درصد شده است.

براساس این گزارش ، صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی به 2/59 میلیارد دلار و به 12 کشور عضو اوپک از جمله جمهوری اسلامی ایران به 38 میلیارد دلار رسید.

بررسی داده های موسسه آمار دولتی ترکیه نشان می دهد، صادرات این کشور به کشورهای عضو اوپک در سال 2011 میلادی بالغ بر 21 میلیارد و 822 میلیون دلار بود که در سال گذشته میلادی با 74 درصد رشد به 37 میلیارد و 993 میلیون دلار رسید و این درحالی است که کل صادرات ترکیه در سال گذشته رشدی برابر 1/13 درصد داشت تا به رقم 152 میلیارد دلار برسد.

سهم صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا (27 کشور) در سالهای اخیر همسو با بحران اقتصادی و رکود در این منطقه سیر نزولی بخود گرفته است و از حدود 60 درصد به 8/38 درصد در سال گذشته رسیده است.

در مقابل سهم 12 کشور اوپک در کل صادرات ترکیه در سال 2011 میلادی 2/16 درصد بود که در سال گذشته به 25 درصد رسید.

در بین کشورهای اوپک، ترکیه بیشترین صادرات خودرا در سال گذشته با 10 میلیارد و 830 میلیون دلار به عراق، 9 میلیارد و 923 میلیون دلار به امارات متحده عربی و هشت میلیارد و 177 میلیون دلار به جمهوری اسلامی ایران داشت.

صادرات ترکیه به عربستان سعودی در سال گذشته میلادی سه میلیارد و 679 میلیون دلار، لیبی دو میلیارد و 140 میلیون دلار و الجزایر یک میلیارد و 814 میلیون دلار بود.

براساس این گزارش بخش مهمی از رشد صادرات ترکیه به کشورهای اوپک ناشی از صادرات شمش طلای ترکیه به ایران و امارات عربی متحده بوده است که در سال گذشته میلادی به 1/11 میلیارد دلار رسید. در سال گذشته وجه بخشی از فروش نفت و گاز ایران به ترکیه به صورت طلا به ایران صادر شده است.

بدون احتساب این رقم، صادرات ترکیه به کشورهای اوپک به 27 میلیارد دلار بالغ می شود که بازهم ترکیه در مبادله تجاری با این کشورها با 5/6 میلیارد دلار مازاد تجاری روبرو شده است.

رشد دو برابری صادرات ترکیه به لیبی در سال گذشته نیز یکی دیگر از عوامل رشد جدی در صادرات ترکیه به کشورهای اوپک است.

در سال گذشته کسری در تراز بازرگانی خارجی ترکیه 83 میلیارد و 976 میلیون دلار شد.

بررسی داده های بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد، مناسبات ترکیه با کشورهای اوپک محدود به مبادلات تجاری نبوده است و در سال گذشته میلادی کشورهای اوپک در حدود 66/1 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم در ترکیه داشته اند.

ترکیه در سال گذشته میلادی به جمهوری آذربایجان ، قزاقستان و ترکمنستان که عضو اوپک نیستند (ولی ترکیه به ویژه از جمهوری آذربایجان نفت و گاز وارد می کند) 13/5 میلیارد دلار صادرات داشت که نسبت به سال 2011 میلادی 14 درصد افزایش نشان می دهد. مازاد تجاری ترکیه با این سه کشور نیز در سال گذشته 48/2 میلیارد دلار بود.

جمهوری آذربایجان و قزاقستان در سال گذشته 340 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم در ترکیه داشته اند.

ˈظفر چاغلایانˈ وزیر اقتصاد ترکیه اخیرا در اعلام صادرات دوماهه ترکیه در سالجاری میلادی گفت: ترکیه با ایجاد تنوع در بازارهای صادراتی خود، تلاش خستگی ناپذیری را برای حضور در بازارهای جدید بخرج داده که در نتیجه آن اکنون به حدود 200 کشور و منطقه اقتصادی آزاد در جهان صادرات دارد.

وی هدف صادرات ترکیه در سال جاری را 160 میلیارد دلار و در سال 2023 میلادی مصادف با یکصدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه 500 میلیارد دلار اعلام کرده است.

کلید واژه ها: ترکیه


نظر شما :