عباسی: تکلیف اضافه نمی‌پذیریم

۱۴ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۲:۲۷ کد : ۱۹۱۳۵۳۴ سرخط اخبار

فریدون عباسی در گفت و گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به برگزاری جلساتی در ماه های اخیر میان هفت کشور بر سر مسئله هسته ای ایران اظهار کرد: در این جلسات پیشنهادهای خوب و قابل توجهی به کشورهای غربی داده شد تا درباره موضوع های مربوط به ایران بیشتر تفکر کنند.

وی افزود: پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در قبال برنامه های هسته ای روشن است، باید حقوق مردم در این مذاکرات مد نظر گرفته شود و ما تکلیفی بیشتر از آنچه که امضا کرده ایم نمی پذیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به پیشنهاد غربی ها در نشست اخیر 1+5 تاکید کرد: بعد از کارهای کارشناسی شده پیشنهادهای 1+5 را پاسخ و در صورت لزوم رسانه ای می کنیم.

وی با بیان اینکه گروه های مذاکره کننده در برنامه هسته ای، توان علمی جمهوری اسلامی را در برنامه های هسته ای دریافته اند تصریح کرد: مردم ما بدانند در آینده ای نزدیک ثمره موفقیت های هسته ای کشورشان را به چشم می بینند.

عباسی با بیان اینکه هرچه روند رشد علم در کشور بالا رود بر روی مذاکرات تأثیر می گذارد اذعان کرد: قبل از انقلاب موضوع هسته ای در ایران توسط خود کشورهای غربی شکل گرفت.

وی ادامه داد: برخورد با برنامه هسته ای ایران یک برخورد سیاسی است و نمی توان گفت این برخورد یک برخورد علمی و پژوهشی یا نظامی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه تمام این مذاکرات بر سر کنترل توان هسته ای ایرانی است، اضافه کرد: ما نیز جواب آن ها را با به کارگیری فناوری های هسته ای در حوزه سلامت، کشاورزی و صنعت می دهیم.

وی با بیان اینکه در صورت احترام متقابل مذاکره ثمر بخش است، اظهار کرد: به دلیل پشتوانه قوی تیم سیاسی ایران در کشور، مذاکرات هسته ای با حساسیت دنبال می شود.

عباسی بابیان اینکه ظرفیت های خوبی در صنایع و دانشگاه های اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: این ظرفیت ها و پژوهش ها باعث شده که پیشرفت های خوب و قابل توجهی در زمینه هسته ای داشته و غنی سازی های خوب در این استان و استان های مشابه شاهد باشیم.

وی تاکید کرد: صنعت سوخت هسته ای و ظرفیت های مناسبی که در استان اصفهان وجود دارد سبب شده است که به خودکفایی سوخت هسته ای برسیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بابیان اینکه مطالعات بر روی سوخت هسته ای ادامه دارد، گفت: ظرف چند سال آینده آزمایش هایی بر روی ذرات نوترون و گاما در دستور کار خود داریم.

وی بابیان اینکه فعالیت ایران در زمینه انرژی هسته ای باز است، ادامه داد: درب نیروگاه و مراکز تحقیقاتی انرژی هسته ای ایران به روی تمامی بازدیدکنندگان باز است و ما فعالیتی برای پنهان کاری نداریم.

عباسی با بیان اینکه بعضی از کشورهای غربی مدارک جعلی را به آژانس از عملکرد هسته ای ایران نشان داده اند، اضافه کرد: همین کشورهای غربی در زمانی که ما از آن ها مدرک محکم دال بر نقض برنامه های صلح آمیز هسته ایمان را می خواهیم، سرباز می زنند و همین عمل سبب شده دست به اقدامات غیرمنطقی بزنند.

کلید واژه ها: انرژی غربی مذاکرات کشورهای غربی


نظر شما :