لندن به کمک مخالفان بشار می شتابد؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۱ | ۱۹:۱۸ کد : ۱۹۱۳۵۱۷ سرخط اخبار

 وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: اگر راه حل های دیپلماتیک برای بحران سوریه به نتیجه نرسد، لندن مسلح کردن مخالفان سوریه را منتفی نمی داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در گفت وگو با شبکه خبری بی.بی.سی گفت که کمک های غیرنظامی بیشتر برای نیروهای مخالف در سوریه را بزودی اعلام می کند، اما اگر لازم باشد کشورش در آینده سلاح نیز به مخالفان خواهد داد.

هیگ افزود: بالاخره به جایی می رسیم که در نهایت لازم است کمک های انسان دوستانه بیشتر شود و باید کارهای بیشتر و تازه تری برای حفظ جان انسان ها انجام شود.

وی تاکید کرد: لندن نمی تواند در حاشیه بنشیند و نظاره گر ادامه کشتارها در سوریه باشد.

به رغم هشدارهای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در خصوص ارسال سلاح برای مخالفان و اینکه این اقدام آتش درگیری ها در سراسر خاورمیانه را شعله ورتر خواهد کرد، هیگ بار دیگر تاکید کرد که لندن دورنمای مسلح ساختن شورشیان سوریه را منتفی نمی داند.

هیگ گفت: ما کمک های بیشتری به مخالفان ارائه خواهیم داد و طی روزهای آینده در پارلمان میزان آنها را اعلام خواهیم کرد. این کمک ها شامل تجهیزات بیشتر برای کمک به نجات جان انسان ها در سوریه می باشد چرا که تاکنون بیش از 70 هزار تن و شاید بیشتر در این درگیری ها کشته شدند. بنابراین ما باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام دهیم و به یقین در آینده باید این کمک ها با توجه به شرایط بیشتر شود، چرا که با ادامه این وضعیت خطر بی ثباتی در کشورهای همسایه و وخامت شرایط انسانی بیشتر می شود. ما نمی توانیم در حاشیه بنشینیم و شاهد این اتفاقات باشیم.

هیگ تاکید کرد: من البته اکنون ارائه سلاح به مخالفان سوری را اعلام نمی کنم. ما پیش از این در اتحادیه اروپا توافق کرده ایم که تجهیزات غیرمرگباری که بتواند جان انسانها را نجات دهد و همچنین کمکهای فنی بیشتر ارائه دهیم اما من هیچ چیز را در آینده منتفی نمی دانم. اگر قرار باشد اوضاع برای ماهها و سالها به همین ترتیب ادامه پیدا کند و دهها هزار تن کشته شوند و کشورهایی نظیر عراق، لبنان و اردن به بی ثباتی کشیده شوند، نمی توانیم نادیده بگیریم.

وی افزود: اگر قرار باشد برای مخالفان سلاح بفرستیم باید این خطر را بپذیریم که ممکن است این سلاح ها به دست افراد ناباب بیفتد که این امر یکی از بزرگترین موانع ماست و یکی از دلایلی است که ما تاکنون این اقدام را انجام نداده ایم. اگر نیازهای بشردوستانه و تلفات به حد بالایی برسد مطمئنا توافق هایی در این راستا به دست می آید که باید کارهای تازه ای انجام شود به همین دلیل است که من هیچ چیز را در آینده منتفی نمی دانم.

وزیر خارجه انگلیس تصریح کرد: ما تمامی تلاش خود را در این راستا به کار می گیریم اما اگر موفقیت سیاسی یا دیپلماتیکی به دست نیاید مجبوریم کار دیگری انجام دهیم. شرایط سوریه در حال حاضر برای صلح و امنیت کل منطقه و حتی جهان بسیار خطرناک است. به طوری که نمی توان آن را نادیده گرفت.

هیگ در پاسخ به سخنان بشار اسد که نگرش انگلیس به درگیری های سوریه را "ساده انگارانه" و "غیرواقعی" خوانده بود، گفت: به نظر می رسد اسد توسط محافل داخلی خود متقاعد شده که شورش ها علیه وی در نتیجه یک توطئه بین المللی بوده و هیچ ربطی به مردم سوریه ندارد. من فکر می کنم این یکی از "متوهم ترین" مصاحبه هایی بود که یک رهبر ملی می تواند در این دوران مدرن داشته باشد.

کلید واژه ها: سوریه سلاح انگلیس منتفی نمی در آینده منتفی


نظر شما :