امضای قرارداد گازی بین ایران و پاکستان

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۸ کد : ۱۹۱۲۸۴۱ سرخط اخبار

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، تمام موضوعات مربوط به پروژه ۱.۵ میلیارد دلاری انتقال گاز ایران به پاکستان روز پنجشنبه مورد توافق دو طرف قرار گرفت و قرارداد اولیه بین دو کشور امروز به امضا خواهد رسید. 


بر اساس این قرارداد، شرکت ایرانی تدبیر، این خط لوله را در خاک پاکستان با هزینه ۱۹۰ میلیون روپیه در هر کیلومتر احداث خواهد کرد. قرار است هر روز ۲ کیلومتر لوله گذاری صورت گیرد. 

شرکت بین ایالتی سیستم های گازی به نمایندگی از پاکستان و شرکت تدبیر به نمایندگی از طرف ایرانی در طی مذاکرات چهار روز گذشته مشغول نهایی کردن جزئیات اجرای این قرارداد بودند. یک مقام مطلع گفت، موافقتنامه خرید گاز ابتدا برای ۲۰ سال منعقد خواهد شد و بعدا برای ۵سال دیگر قابل تمدید خواهد بود. 

همکاری سه شرکت گازی پاکستان در ساخت خط لوله


قرار است ۷۸۱ کیلومتر خط لوله از مرز ایران تا منطقه نواب شاه در مدت زمان ۱۵ ماه احداث شود. قیمت هر یک میلیون واحد حرارتی انگلیس گاز ایران ۱۳ دلار خواهد بود. 

جایگزینی استفاده از گاز در نیروگاه های پاکستان به جای نفت کوره، موجب صرفه جویی سالانه یک میلیارد دلاری در هزینه های دولت پاکستان خواهد شد. 

اعطای وام 500 میلیون دلاری با بهره 3 درصدی

ایران و پاکستان همچنین موضوع بهره وام ۵۰۰ میلیون دلاری اعطایی از سوی تهران را حل کرده اند. بر این اساس مقرر شده که این وام با بهره ۳ درصد اعطا شود. ایران قبلا درخواست بهره ۴ درصد کرده بود.
ایران همچنین قیمت گاز را نسبت به قیمت پیشنهادی اولیه در موافقتنامه های قبلی کاهش داده است. بر اساس بندی که در قرارداد گنجانده شده، در صورتی که پاکستان گاز را به قیمتی ارزان تر از کشور دیگری خریداری کند، قیمت گاز ایران نیز به همان مبلغ کاهش خواهد یافت. 

یک منبع آگاه در این باره گفت: «ما قراردادی را با ترکمنستان برای واردات گاز منعقد کرده ایم که در مقایسه با قیمت ایران پایین تر است.»

کلید واژه ها: پاکستان گاز قیمت قرارداد


نظر شما :