انتقاد شدید ایران از بان کی مون

۲۸ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۹ کد : ۱۹۱۲۸۳۶ سرخط اخبار

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد از اظهارات منتسب به دبیرکل این سازمان درباره برنامه هسته ای کشورمان به شدت انتقاد و تاکید کرد: موضعگیری جانبدارانه بان کی مون با وظایف دبیرکلی او در تناقض و برخلاف موازین بین المللی است.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، در نامه نماینده کشورمان به دبیرکل سازمان ملل، از اظهارات منتسب به بان کی مون، منتشر شده در روزنامه آمریکائی واشنگتن پست درباره برنامه هسته ای ایران ابراز تاسف شده است.
این روزنامه در شماره روز جمعه خود از قول دبیرکل سازمان ملل مدعی شد که ایران می تواند از مذاکرات هسته ای در چارچوب سازمان ملل به عنوان پوششی برای ساخت بمب استفاده کند.
خزاعی در نامه خود به دبیرکل سازمان ملل نوشت: اگر گزارش روزنامه واشنگتن پست صحت داشته باشد، این مایه تاسف است که دبیرکل سازمان ملل، موضعی در تناقض با وظایف خود و بر خلاف اصول مسلم بین المللی درباره ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای ایران اتخاذ کرده است.
در این نامه با اشاره به اظهارات مشابه چند مقام غربی در روزهای اخیر، خطاب به بان کی مون آمده است: با انتساب اظهارات مشابه به شخصیت برجسته ای مانند دبیرکل سازمان ملل، این خطر وجود دارد که به اعتبار شما در بین کشورهای مستقل لطمه وارد شود.
نماینده کشورمان نزد سازمان ملل با اشاره به این مصاحبه که مدعی است بان کی مون در سفر شهریور گذشته به ایران از تاکید مقامات ارشد تهران مبنی بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران قانع نشده، نوشته است: با توجه به حضور بنده در همه جلسات دبیرکل سازمان ملل با مقامات ارشد ایران، جای تعجب دارد که قرائتی تحریف شده از محتوای مذاکرات شما با مقامات ارشد ایران ارائه شده است.
خزاعی با اشاره به بخش دیگری از این مصاحبه واشنگتن پست که از سخنان بان کی مون اینگونه برداشت کرده است که شورای امنیت باید پاسخی موثر و سریع در قبال برنامه هسته ای ایران نشان دهد، خطاب به بان کی مون تاکید کرده است: اگر این روایت واشنگتن پست درست باشد، از دبیرکل سازمان ملل انتظار می رود که مراقب اصول عدالت و اعتماد بوده و از مساعی جمیله خود در حل مناقشات و بحران های بین المللی از طریق دیپلماسی، گفتگو و راههای صلح آمیز استفاده کند.
این نامه با اشاره به هشتم اسفند امسال که قرار است مذاکرات ایران و گروه پنج بعلاوه یک در قزاقستان برگزار شود، خطاب به بان کی مون یادآور شده است: در این مقطع حساس، اینگونه موضعگیری منتسب به دبیرکل سازمان ملل، مغایر با روح حاکم بر فضای قبل از مذاکرات است که باید به طرفها برای پیشرفت و حل اختلاف نظرها کمک کرد.
نماینده کشورمان همچنین از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است بی طرفی خود به عنوان رویه طبیعی حاکم بر کار سازمان ملل را حفظ کند.
خزاعی در پایان ، بی طرفی، شفافیت و انصاف را از بایسته های کلیدی عملکرد دبیرخانه سازمان ملل متحد خوانده و خطاب به بان کی مون نوشته است: تلاش سازمان ملل درباره دولتهای عضو باید در مسیر فعالیت مشترک درحل موضوعات جهانی با رویکردی مسئولانه معطوف شود و جمهوری اسلامی ایران نیز آماده است در تحقق این اهداف کمک کند.

کلید واژه ها: دبیرکل سازمان دبیرکل سازمان ملل بان کی مون کی مون به بان کی به بان کی مون به بان به دبیرکل مذاکرات واشنگتن پست خطاب به بان کی خطاب به بان سازمان ملل خطاب واشنگتن ملل


نظر شما :