بحرین کاردار ایران را احضار کرد

۲۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۸ کد : ۱۹۱۲۸۲۱ سرخط اخبار

 

وزارت خارجه بحرین در اعتراض به پیشنهاد طرح موضوع بحرین در مذاکرات 1+5 ، کاردار ایران را احضار کرد.
 
به گزارش شفاف به نقل از روزنامه اماراتی البیان، وزارت امور خارجه بحرین روز پنجشنبه مهدی اسلامی کاردار ایران در منامه را احضار و اقدام ایران برای طرح مسئله بحرین در مذاکرات جدید تهران با گروه 1+5 را به شدت محکوم کرد.
 
"حمد العامر" معاون امور منطقه ای و شورای همکاری در وزارت خارجه بحرین ضمن احضار کاردار ایران در منامه، یادداشت اعتراض آمیزی را تسلیم وی کرد.
 
در این یادداشت اعتراض آمیز آمده است: این اقدام ایران (پیشنهاد طرح موضوع بحرین در مذاکرات با 1+5 ) در تضاد با قواعد فعالیت های دیپلماتیک، روابط دوستانه میان کشورها و نشان دهنده دخالت در امور داخلی بحرین است. این اقدام ایران، نقض کننده حاکمیت این کشور به شمار می رود.
 
در این یادداشت اعتراض آمیز اضافه شده است: دولت بحرین به طور کامل این پیشنهاد ایران را رد می کند. پیشنهادی که نشان دهنده بی احترامی ایران به مبانی قوانین بین المللی، مشروعیت قوانین بین المللی و منشور سازمان ملل متحد، سازمان همکاری اسلامی، مبانی حسن همجواری است و منجر به افزایش بحران و بی ثباتی در شرایط حساس فعلی منطقه خلیج فارس می شود.
 
 چند روز قبل از این عباس عراقچی معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران گفته بود تهران موضوع بحران سوریه و بحرین را به عنوان پیشنهاد برای یکی از موضوعات مذاکره در قزاقستان به طرف های غربی پیشنهاد کرده است.
 
ایران و گروه 1+5 در اواخر ماه جاری میلادی (فوریه) مذاکرات هسته ای را در قزاقستان برگزار می کنند.
قبل از این هم "غانم بن فضل البوعینین" وزیر مشاور در امور خارجه بحرین با اشاره به طرح موضوع بحرین در مذاکرات تهران و گروه 1+5 در بغداد مدعی شد: ایران تلاش می کند با هزینه کردن از مسئله بحرین در مسئله هسته ای خود امتیازگیری کند.
 
بحرین از دو سال پیش تاکنون با موجی از اعتراضات اکثریت شیعه برای کسب حقوق مساوی و تغییرات سیاسی و تبدیل پادشاهی مطلقه به پادشاهی مشروطه روبه رو است که با سرکوب گسترده حکومت روبه رو شده است. در بحرین، قدرت در اختیار خانواده ای از اقلیت سنی مذهب بحرین یعنی آل خلیفه است.

کلید واژه ها: بحرین مذاکرات


نظر شما :