تحلیل الاهرام از پیشرفت های علمی ایران:

تهران با دانش بومی تحریم ها را بی اثر می کند

۲۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۹۱۲۷۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
کارشناسان انتظار دارند که جمهوری اسلامی ایران تا سال 2018 بتواند رتبه چهارمین کشور جهان در پژوهش های علمی را به دست آورد.
تهران با دانش بومی تحریم ها را بی اثر می کند

دیپلماسی ایرانی: دنیا از تمجید و تعریف های ایران از خود و شاخ و شانه کشیدن هایش برای جهانیان به حیرت افتاده است، به رغم گذشت سال ها انزوا و تحریم های بین المللی تهران در تمامی بخش های علمی پیشتاز است، و چه اسمی چه عملی پیشرفت علمی را هدف نخست خود قرار داده است.

ماهی نمی گذرد و سالی به پایان نمی رسد مگر این که اخباری درباره پیشرفت های ایران به خصوص در بخش انرژی هسته ای و غنی سازی اورانیوم به جهانیان مخابره نمی شود. این در حالی است که ایالات متحده امریکا و اسرائیل اعتراف کرده اند که بیم آن دارند که ایران بتواند ظرف چند سال آینده به تکنولوژی ساخت بمب اتمی دست پیدا کند. اگر چه ایران دائما تاکید کرده است که برنامه های اتمی اش به هیچ وجه جنبه نظامی ندارند و تنها اهداف صلح آمیز را دنبال می کنند.

با این حال این تنها بخشی از پیشرفت های علمی ایران است، باید به این دستاورد بزرگ، دستاوردهای بزرگ نظامی، زیر دریایی های حمل کننده بمب های هسته ای، هواپیماهای بدون سرنشین و ساخت موشک های بالستیک را نیز افزود. اخیرا نیز ایران توانسته است به عنوان نخستین کشور خاورمیانه و شاید هم بتوان گفت جهان اسلام، میمون به فضا بفرستد و قصد دارد به زودی نیز دستاوردهای تازه ای در زمینه هوا فضا و ارسال فضاپیما به دست آورد.

در این میان نکته حائز اهمیت این است که تمامی این دستاوردها و پیشرفت های عملی را دانشمندان ایرانی به تنهایی به دست آورده اند و تهران توانست به تنهایی در بسیاری از زمینه های علمی پیشرفت کند، و این خود دلیلی روشن بر عدم تاثیرگذاری زیاد تحریم های بین المللی علیه ایران است.   

در زمینه هوافضا، ایران از سال 2009 تا کنون سه بار یکی در همان سال و دیگری در سال های 2011 و 2012 فضاپیما به هوا فرستاد که تمامی آنها ساخت داخل بودند.

تمامی دستاوردهای نظامی نیز که یک به یک ایران در برابر جهانیان از آنها رونمایی می کند تنها به دست مهندسان و کارشناسان خبره ایرانی ساخته شده اند. اخیرا نیز مرکز نانو تکنولوژی ایران اعلام کرده است که به خودکفایی های در خور توجهی در این صنعت دست یافته که قابل استفاده در زمینه های مختلف پزشکی و صنعتی است. گفتنی است ایران دهمین کشور در فهرست کشورهای برخوردار از صنعت نانو تکنولوژی است.

این پیشرفت ها همگی نشان می دهند که جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب خود در سال 1979 توانست جهشی بزرگ در علوم هسته ای، پزشکی، تکنولوژی و غیره به دست آورد که همگی آنها از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی محسوب می شوند. کارشناسان انتظار دارند که جمهوری اسلامی ایران تا سال 2018 بتواند رتبه چهارمین کشور جهان در پژوهش های علمی را به دست آورد. چنین چیزی برای ایرانی که برخوردار از حداقل دو میلیون کارشناس خبره فعال در رشته های مختلف دانشگاهی است که همگی کارشناسانی زبده محسوب می شوند که به تازگی از دانشگاه های صنعتی و علوم این کشور فارغ التحصیل شده اند، غیرممکن نیست.

صرف نظر از برخی کاستی ها و مشکلاتی که در ایران شاهدیم نهضت علمی ای که در ایران از ابتدای انقلاب اسلامی آن و پس از سقوط رژیم شاهنشاهی در آن تا کنون به وجود آمده و همچنین تمایل شدید و اراده بسیار ایرانیان برای پیشرفت کشورشان در تمامی زمینه های علمی به گونه ای که در زمره کشورهای پیشرفت های جهان در آیند و کشورشان را به ابرقدرتی مهم در خاورمیانه و جهان تبدیل کنند، دولت را مجبور کرده است تا بر روی پژوهش های علمی سرمایه گذاری های کلان کند و به همین دلیل شاهدیم که دولت ایران در 75 درصد از پژوهش های علمی سرمایه گذاری کرده است. در ایران هر چیزی برای خود برنامه ای دارد و اهداف روشنی را دنبال می کند، برنامه های هسته ای، برنامه های هوا فضا، برنامه های موشکی حتی رویای این که نخستین ایرانی تا سال 2020 قدم به خاک ماه بگذارد همگی برنامه هایی هستند که ایرانی ها برای خود تعریف کرده اند. این مساله باعث می شود که اذعان کنیم هیچ نهضت مردمی ای بدون برنامه و هیچ برنامه ای بدون عزم و اراده ملی شکل نمی گیرد و به موفقیت نمی رسد.

منبع: الاهرام

تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ایران هسته ای تحریم های ایران نقض تحریم های ایران


نظر شما :