کلینتون: هیچ کس از عملکرد ما در سوریه رضایت ندارد

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۶ کد : ۱۹۱۲۲۲۹ سرخط اخبار

هیلاری کلینتون در مصاحبه ای درباره درس های آموخته شده از حمله مرگبار در کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی، ظهور گروهای افراطی در شمال آفریقا، نقش روسیه در مسدود کردن اقدامات بین المللی در سوریه، موفقیت های دیپلماتیک و نیز احتمال نامزد شدن برای ریاست جمهوری در سال 2016 سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه در حال کناره گیری آمریکا در مصاحبه با پایگاه خبری ان.پی.آر تاکید کرد که چهار سال گذشته از اهمیت ویژه ای برای آمریکا برخوردار بوده است چرا که آمریکا باید نشان می داد که بار دیگر موضع رهبری جهان را با توجه به منافع خود در اختیار دارد.

هیلاری کلینتون درخصوص حمله 11 سپتامبر 2012 در بنغازی گفت: گمان می کنم که باید عملکرد بهتری داشته باشیم. تهدیدها همچنان وجود دارند. ما همواره شاهد تهدیداتی بوده ایم که ارتش، سرویس اطلاعات و یا حتی دیپلمات های آمریکا را تهدید می کند.

این مقام در ادامه عنوان داشت که وزارت امور خارجه آمریکا سهم خود را برای اجرای تمام قوانین اجرا کرده است و همکاری مناسبی با سایر اعضای کابینه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا داشته است.

کلینتون در ادامه درباره افزایش تهدیدها در شمال آفریقا گفت: گمان می کنم مدتی زمان لازم خواهد بود تا مشخص شود که دولت های شمال آفریقا چگونه می خواهند از مرزها و مردم خود دفاع کنند. انقلاب های عربی و تلاش های جدید برای ایجاد دموکراسی هنوز به درستی شکل نگرفته است. بنابراین ما با چالش های هم زمان بسیاری مواجه هستیم.

وی گفت: آمریکا همکاری خود را با دولت های شمال آفریقا ادامه می دهد برخی دولت ها تمایل دارند اما از توانایی کافی برخوردار نیستند. گروه های تندرویی وجود دارند که از مرزهای افغانستان و پاکستان بیرون آمده اند و یا برخی از آنها پناهگاه های امنی در پاکستان یافته اند. برخی از آنها به شمال آفریقا رفته اند و سلاح به دست گرفته و به تهدیدی جدید تبدیل شده اند و به دست گیری کنترل تاسیسات گازی امیناس در الجزایر هم نمونه ای از آن است.

وزیر امور خارجه در حال کناره گیری آمریکا در خصوص بحران سوریه نیز اظهار داشت: گمان می کنم نگرانی ها بسیاری وجود دارد که نه تنها از جانب آمریکا بلکه از جانب سایر کشورهای جهان نیز هست. منظور من این است که ما در خصوص انجام اقدامات احتیاطی درباره اقدامات بیشتر در سوریه تنها نیستیم؛ اقداماتی که کشتار بیشتر و خرابی بیشتر به همراه نداشته باشد و حامل پیامدهای ناخواسته ای نباشد که جنگ داخلی در سوریه را مرگبار تر کند.

وی افزود: هیچ کس به هیچ عنوان از عملکرد و اقدامات آمریکا و یا جامعه جهانی که تاکنون در سوریه انجام شده رضایت ندارد چرا که ما همواره به دنبال اقدام سازمان ملل بوده ایم و همواره ناامید شده و با مخالفت روسیه مواجه شده ایم.

وی گفت: ما در ژنو توافقاتی کردیم و من در آنجا گفت وگوهای مفصلی با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه داشتم و پس از آن گام های بعدی ما مشخص بود اما به عقیده من روسیه تمایلی به انجام این توافق نداشت. ما موضع خود را در آنجا مشخص کردیم و گفتیم که اقدام نظامی در سوریه انجام نخواهد شد و از چنین طرح هایی نیز حمایت نمی کنیم. در ژنو اعلام کردیم که خواستار اقدام سیاسی و اقتصادی از طریق شورای امنیت هستیم. با این حال روسیه بار دیگر با جانبداری از اسد، با ما مخالفت کرد. اگر معاهده ژنو محقق می شد، اسد در جامعه جهانی بیش از پیش منزوی می شد. گمان می کنم که تصمیم روسیه برای حمایت دوباره از اسد موجب ریختن خون های بیشتری از مردم سوریه شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از منتقدان از سوریه به عنوان "روآندای دولت اوباما" یاد می کنند، گفت: چنین اظهاراتی صحیح نیست. وضعیت روآندا بسیار اسفناک بود چون در مدت زمان کوتاهی مردم غیرمسلح در دسته های بزرگ قتل عام شدند و این در حالی است که نیروهای سازمان ملل در آنجا حضور داشتند. وضعیت سوریه بسیار پیچیده تر است.

کلینتون در ادامه اشاره کرد که آمریکا اقدامات مناسبی از جمله اعمال تحریم علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه وضع کرده که تا حدود زیادی اسد را ناتوان کرده است.

از سوی دیگر کلینتون در مورد احتمال نامزد شدن در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا گفت: من به سوالاتی این گونه پاسخ نمی دهم. واقعا به دنبال آن هستم تا هر چه سریعتر از این روند تندی که در آن هستم کناره گیری کنم. من از دنیای سیاست به عنوان وزیر امور خارجه کنار رفتم و گمان نمی کنم که بار دیگر به دنیای سیاست بازگردم.

وی افزود: می خواهم در امور بشردوستانه و خدمت در امور زنان و دختران فعالیت داشته باشم. می خواهم کتاب بنویسم و سخنرانی کنم. می خواهم با همسر و دخترم درباره منافع مشترک همکاری کنم. تلاش می کنم تا وقت خود را پر کنم و طراح هایی به جز این در نظر ندارم.

وزیر امور خارجه در حال کناره گیری آمریکا همچنین در خصوص شرایط جسمانی خود گفت که در حال بهبود است و همین امر موجب شگفتی وی شده است.

کلید واژه ها: آمریکا سوریه روسیه شمال آفریقا می کنم شمال آفریقا کناره کناره گیری گمان می گمان می کنم کلینتون


نظر شما :