خشم امریکا از پرتاب موشک فضایی ایران

۱۱ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۲:۳۵ کد : ۱۹۱۲۲۰۳ سرخط اخبار

ایران روز گذشته در گام بزرگی که نشان دهنده پیشرفت بخش هوافضا بود، موفق شد یک میمون را به فضا ارسال کرده و به سلامت به زمین بازگرداند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این موفقیت فضایی، توجه بسیاری از سایتها و خبرگزاریهای خارجی را به خود جلب کرده و کارشناسان غربی این تجربه موفقیت آمیز را مهر تاییدی بر صلح آمیز بودن برنامه های فضایی ایران خواندند.

 

سایتهای خبری و خبرگزاریهایی مانند بی بی سی، سی ان ان، فاکس نیوز، رویترز، نیویورک تایمز، وال استریت ژورنال، دویچه وله، خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرانسه، شینهوا، ریا نووستی و بسیاری دیگر خبر این دستاورد را در جهان منعکس کردند.

 

شبکه خبری بی بی سی در گزارشی این ارسال را موفقت آمیز ارزیابی کرد و همچنین از نگرانی های دولتهای غربی و آمریکا از پیشرفت برنامه فضایی ایران و امکان استفاده از آن در تولید موشکهای دوربرد خبر داد.

 

همچنین روزنامه های نیویورک تایمز و وال استریت ژورنال نیز ضمن موفقیت آمیز خواند این ماموریت، آنرا گامی در مسیر برنامه ایران برای ارسال انسان به فضا خواندند.

 

در این بین، جالب ترین واکنش را ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نشان داد.

 

وی با ابراز دلسوزی برای "میمون کوچک بیچاره ای" که در تلویزیون های ایران به نمایش گذاشته شده، افزود که کشورش هنوز از عملیات پرتاب این کاوشگر مطمئن نشده است!

 

نولاند در عین حال مخفی نکرد که دلسوزی وی برای این میمون کوچولو ناشی از نگرانی آمریکا از توسعه سیستم های موشکی دوربرد ایران است.

 

خبرگزاریهای چین و روسیه نیز این دستاورد را موفقیت آمیز خوانده و آنرا گام مهمی در برنامه فضایی ایران خواندند.

 

شبکه خبری الجزیره نیز خبر ارسال موفقت آمیز یک میمون توسط ایران را مخابره کرده و آنرا گام رو به جلویی در برنامه فضایی آن خواند.

 

این در حالی است که شبکه سی ان ان در خبری از نگرانی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از این پیشرفت و امکان بهره برداری از آن در پیسشرفتهای نظامی سخن گفت.

 

رسانه های صهیونیستی مانند روزنامه هاآرتص نیز با اذعان به موفق بودن این ماموریت از پیشرفت ایران ابراز نگرانی کردند.

 

کارشناسان این موفقیت را یک دستاورد چشمگیر در برنامه ایران برای ساخت موشکهای بزرگتر و پیشرفته تر برای ارسال انسان به فضا خواندند که تهران از بیش از یک سال پیش آنرا اعلام کرده بود.

 

جاناتان مک داول، فضانورد دانشگاه هاروارد که فعالیتهای فضایی و پرتاب موشک را دنبال می کند، اظهار کرد: این فعالیت هیچ نشانه ای از فعالیت نظامی نداشته است.

 

کارشناسان دیگر این دستاورد را نشان دهنده گامهای رو به جلوی ایران در دستیابی به فناوری پشتیبانی حیات در فضا خواندند.

 

در دهه های گذشته، قدرتهای فضایی توانسته اند موجوداتی مانند مورچه، عنکبوت، موش، قورباغه، ماهی، لاک پشت، خوکچه هندی، گربه، سگ، میمون و شامپانزه را به فضا ارسال کنند و ایران نیز در سالهای اخیر موفق شده بود یک موش، لاک پشت و چند کرم را به فضا بفرستد.

 

پت نوریس، کارشناس فناوری ماهواره ای در گفتگو با شبکه بی بی سی اظهار کرد که ایران پیش از این نیز توانسته در دستاوردهای موشکی خود، پیشرفت برنامه فضایی خود را نشان دهد و این دستاورد شبیه به ارسال موشک با سرعت 4828 کیلومتر در ساعت و سالم ماندن کلاهک آن در طول پرواز بوده اما زنده ماندن این میمون بدون آسیب می تواند نشان دهنده پیشرفت شتاب و کاهش سرعت موشک در ارسال موجود زنده به فضا باشد.

 

مایکل المان، دانشمند ارشد موسسه بی المللی پژوهشهای استراتژیک نیز گفت: این پرتاب نشان دهنده گام رو به جلوی ایران در مسیر اهداف بلندپروازانه آن برای ارسال یک انسان به فضا در پنج سال آینده یا بیشتر و همچنین استقرار یک کپسول مداری برای سکونت انسان در اواخر دهه است.

کلید واژه ها: فضایی فضا به فضا میمون سی دستاورد موفقیت نشان دهنده آنرا آمریکا نگرانی این دستاورد برنامه فضایی


نظر شما :