حمله به ایران به نفع کیست؟

۰۷ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۱۲۰۴۹ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: با پیروزی مجدد بنیامین نتانیاهو در انتخابات اسرائیل، بار دیگر طبل جنگ به صدا در آمده و نخست وزیر رژِیم  اسرائیل به همراه ایهود باراک ، وزیر دفاع اش، سخن پراکنی ها در این زمینه را از سر گرفته اند. اما حمله به ایران به نفع چه کسی یا کسانی است؟ آیا در مقابل پیامد های فاجعه بار این حمله، منافع کلانی نیز نصیب برخی خواهد شد؟ گروهی از تحلیلگران پیش از این ادعا کرده اند که برخی تندرو ها در ایران از جنگ استقبال می کنند. اما آنچه در زیر می خوانید تحلیل پالیسی میک از نافعان اقدام نظامی علیه ایران است.

1. عربستان سعودی

باوجود اینکه اسرائیل و عربستان سعودی رابطه دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند، اما حمله به تاسیسات هسته ای ایران برای ریاض منفعت هایی به همراه دارد. سعودی ها از توانایی هسته ای ایران می هراسند، چرا که در این صورت جمهوری اسلامی یک گام به تحقق اهداف منطقه ای خود نزدیک تر می شود. بحث شیعه و سنی نیز بین ایران و عربستان داغ است و دو کشور یکدیگر را رقیب منطقه ای قلمداد می کنند. سعودی ها در سال های اخیر شاهد قدرت گرفتن ایران بوده اند و  هیچ چیز به اندازه عقب نگاهداشتن جمهوری اسلامی آنها را خشنود نمی کند.

2. صنعت نفت

به گفته بسیاری از تحلیلگران حمله به ایران با افزایش بهای نفت همراه است و این به معنی افزایش درآمد برای تولید کنندگان در کارتل نفتی اوپک خواهد بود. البته این افزایش درآمد به موازات به خطر افتادن امنیت ملی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس خواهد بود.

3. بشار اسد

در شرایطی که هم اکنون همه توجه ها معطوف به اسد در سوریه است، اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران به عنوان کشور مسلمان حامی اسد می تواند توجه ها را از دمشق به تهران منحرف کند.

کلید واژه ها: اسرائیل


نظر شما :