بازار مشترک عربی در راه است

۰۵ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۸ کد : ۱۹۱۱۹۷۰ سرخط اخبار

 

اعراب برای مبارزه با بیکاری و فقر(دو عامل جنبش های مردمی در جهان عرب) بازار مشترک تشکیل می دهند. اتحادیه عرب روز سه شنبه در نشستی در ریاض از نهایی شدن طرح ایجاد منطقۀ تبادل آزاد میان 22 عضو این نهاد- بازاری با جمعیت 367 میلیون نفر- خبر داد.
 
به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه اقتصادی لزاکو، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب در این باره گفته است: مصمم هستیم تا پیش از پایان سال 2013 مقدمات لازم را برای ایجاد منطقۀ بزرگ تبادل آزاد عربی فراهم کنیم. این پروژه که در سال 1998 به تصویب رسید، دو سال بعد از آن امیدوار بود بتواند با حذف موانع گمرکی و ایجاد بازاری مشترک، شرایط مساعدتری را برای گسترش تبادلات میان کشورها ایجاد کند. 
 
اعضای اتحادیه عرب متأثر از تحولات دو سال اخیر جهان عرب در تلاشند تا شرایط را برای سرمایه گذاری میان کشورهای عربی به منظور مقابله با بیکاری و فقر فراهم آورند؛ دو معضلی که از دلایل اصلی جنبش های عربی در جهان عرب بوده و تاکنون منجر به سقوط چهار رهبر شده است. 
 
در نشست ریاض یک الحاقیه، به معاهدۀ سال 1980 پیرامون سرمایه گذاری کشورهای عربی در منطقۀ مورد توافق اضافه شد؛ در این الحاقیه کشورهای عضو به بازنگری در قوانین شان برای تشویق به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال دعوت شده اند. 
 
طبق گزارش منتشر شده از سوی شورای اقتصادی و اجتماعی عربی، در سال 2011 نرخ بیکاری در جهان عرب رقم 16% را نشان می داد و سرمایه گذاری اعراب در کشورهای عربی از حجم 25 میلیارد دلار فراتر نرفت. طبق همین گزارش سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشورهای عربی نیز با کاهش 37 درصدی به 43 میلیارد دلار در سال 2011 رسید. 
 
به گفتۀ نبیل العربی، اعضای حاضر در نشست ریاض، از پیشنهاد عربستان سعودی- کشور ثروتمند عربی که مازاد بودجه آن در سال 2012 به 103 میلیارد دلار رسید- مبنی بر افزایش 50 درصدی در سرمایۀ اختصاصی به سازمانها و نهادهای مالی مشترک عربی استقبال کردند.
 
صندوق عربی توسعه اقتصادی و اجتماعی که مقر آن در کویت قرار دارد، یکی از مهمترین نهادهای عربی و مالی است که با نرخ پائین بهره به کشورهای متقاضی وام اعطاء می کند.  22 عضو اتحادیه عرب نزدیک به 62% از منابع خام و 24% از منابع گازی جهان را در اختیار دارند. اما صادرات کشورهای عربی در سال 2010 تنها 5.8% از کل صادرات جهان را تشکیل می داد. 

کلید واژه ها: اتحادیه عرب


نظر شما :