موضع گیری جدید اردوغان در خصوص پ ک ک

۰۴ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۸:۵۷ کد : ۱۹۱۱۹۴۰ سرخط اخبار

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه با اعتراف به برخی اشتباهات نیروهای امنیتی ترکیه در مبارزه با پ.ک.ک گفت: در دهه 1980 اشتباهاتی رخ داد که فرصت هایی را برای این گروه تروریستی به وجود آورد. دولت ترکیه مصمم است سه دهه درگیری با کردها را پایان داده و انتقال امن آنها برای خروج از ترکیه را تضمین کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سخنانی خطاب به قانونگذاران حزب حاکم عدالت و ترکیه در پارلمان این کشور گفت: در 12 سپتامبر 1980 در استان های شرقی و جنوب شرقی ما حوادثی غیر انسانی به وقوع پیوست؛ تخریب های شدیدی در منطقه به نام مبارزه با تروریسم انجام شد و رفتار غیرانسانی با مادران و پدران در مقابل چشمان فرزندانشان باعث ضربات روانی جبران ناپذیر در روح و روان بسیاری از کودکان شد.


نخست وزیر ترکیه تاکید کرد: موارد مشابهی نیز در مورد عملیات های ضد تروریستی در دهه 1990 انجام شد. این اقدامات غیرانسانی و اغلب غیرقانونی برای پ.ک.ک بهانه، فرصت و حتی ابزارهایی را به وجود آورد تا مبارزات خشونت آمیز خود را پیش ببرند.


اردوغان یادآور شد که حزب وی در سال 2011 قانون شرایط فوق العاده را که قبل از آن در بخش های کردنشین کشور حاکم بود، لغو کرد.


وی افزود: در آن زمان برادران کرد زبان ما به ما گفتند تنها قانون شرایط فوق العاده را لغو کنید و ما چیز بیشتری نمی خواهیم. ما این قانون را لغو کردیم اما متاسفانه هیچ چیزی تغییر نکرد. حزب عدالت و ترکیه در مقابل مساله شکنجه سیاست تحمل صفر را در پیش گرفت. امروز هیچ کس نمی تواند بگوید که در ترکیه شکنجه وجود دارد. عزم ما در خصوص این مساله هیچ محدودیتی نمی شناسد. با روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه فشار فرهنگی و ارعاب پایان یافته است.

وی افزود: حزب عدالت و توسعه با این شعار به قدرت رسید "بگذارید مردم زندگی کنند تا دولت زندگی کند" و در 10 سال گذشته نیز شرایط این چنین بوده است. ما رخدادهای دردناک پیش از سال 2002 و همه این ضربه های روحی را خیلی خوب می دانیم اما ما سال 2002 را یک نقطه عطف در تاریخ دانسته و صراحتا در کلام و عمل این مساله را بیان می کنیم.


وی همچنین از دولت های تک حزبی حزب جمهوری خواه انتقاد کرده و گفت: این دولت ها مساجد را تبدیل به طویله و انبار کرده بودند. هردو بخش چپ گرا و راست گرای جامعه رنج دیدند.


اردوغان با ذکر اسامی ناظم حکمت و نجیب فاضل و کمال طهیار و مهمت عاکف به عنوان شاعران و نویسندگان هر دو گرایش راست و چپ نام برد که با برخوردهای دولت ترکیه به حاشیه رانده شدند.

نخست وزیر ترکیه همچنین از حزب صلح و دموکراسی انتقاد کرده و گفت که این حزب به طور مسئولانه و بر اساس عقل سلیم در مذاکرات میان مقامات ترکیه و عبدالله اوجلان عمل نمی کند.

وی خاطرنشان ساخت: این موضعی صادقانه نیست که از عملیات ها علیه پ.ک.ک انتقاد کنیم در حالی که آنها افسران پلیس ما را می کشند.

اردوغان همچنین در اظهارنظر در خصوص تحولات اخیر نسبت به جزئیات مرگ سه فعال کرد پ.ک.ک در شهر پاریس اظهار داشت: امیدها برای اینکه این پرونده به سرانجام برسد هم اکنون افزایش یافته است. هنگامی که حقیقت روشن شود آنهایی که دولت و کشور را متهم کردند شرمنده خواهند شد.

وی خطاب به اعضای پ.ک.ک گفت: اگر شما صادق و رو راست هستید سلاح هایتان را زمین بگذارید. اگر نمی خواهید در این کشور زندگی کنید آزاد هستید که به هر کشوری می خواهید بروید ما این مساله را به شما تضمین می کنیم که بیشترین تلاش خود را انجام دهیم تا نگذاریم اتفاقاتی که پیش از این در مرزهایمان رخ داد باز هم رخ دهد.


اردوغان عنوان داشت که دولت وی خواهان صلح است اما در مبارزه با تروریست ها هیچ گونه امتیازی نمی دهد.


وی گفت: ما درها را به سوی برادران کردزبانمان گشوده ایم. ما برادران کرد خود را بمبارن نمی کنیم هدف ما بمباران تروریست ها است. چه امروز و چه فردا مبارزه ما با تروریست ها پابرجا خواهد بود. در این رابطه سازشی وجود ندارد.
 

کلید واژه ها: ترکیه پ.ک.ک ترکیه در وزیر ترکیه عدالت عدالت و


نظر شما :