تظاهرات علوی‌های ترکیه علیه اردوغان

۱۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۹ کد : ۱۹۰۷۷۲۳ سرخط اخبار

هزاران تن از علویان ترکیه با برپایی تظاهرات ضد جنگ در آنکارا تحت عنوان "میتینگ حق شهروندی مساوی برای ترکیه ی لائیک و دمکراتیک" علیه سیاست های سنی گرایانه و ضد علوی دولت اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه شعار داده و سیاست های جنگ طلبانه دولت آنکارا را محکوم کردند.

صلاح الدین اوزل رئیس فدراسیون علوی بکتاشی ترکیه طی سخنانی در این تظاهرات تصریح کرد که ابرهای تیره و تاریک بر فراز ترکیه به حرکت درآمده و دولت آنکارا به نوکری امپریالیسم در خاورمیانه پرداخته است. وی گفت کسانی که امروز به هوس پادشاهی افتاده اند تاوان این عمل خود را خواهند پرداخت. وی حزب حاکم عدالت و توسعه را به سیاست های ضد علوی متهم کرد و گفت کسانی که از تاریخ درس نمی گیرند، با پرداخت تاوان یاد خواهند گرفت.

اوزل با اشاره به سیاست های دولت آنکارا گفت در حالی که اردوغان مدعی همگرایی با علویان شده، خانه های مردم علوی اشاره گذاری شد و از وقتی که اردوغان از همگرایی با کردها سخن رانده هر روز جوانان این سرزمین کشته می شوند. وی خاطرنشان کرد امروز دولت آنکارا به دلیل سیاست های غلطی که دنبال می کند از سیاست مشکل صفر با همسایگان به سیاست صفر همسایه رسیده است.

فارس نوشت:

رئیس فدراسیون علوی بکتاشی تاکید کرد که علویان ترکیه نه خواهان جنگ با ایران و نه سوریه و نه یونان و نه دیگر کشورها هستند و در ترکیه هرکس از هر دین و مذهبی که باشد مخالف جنگ است.

حسنیه تاکماز رئیس فدراسیون انجمن های علوی ترکیه نیز طی سخنانی تاکید کرد علویان ترکیه خواهان حقوق مساوی شهروندی با دیگر شهروندان ترکیه هستند. وی خطاب به شهروندان اهل سنت ترکیه از آنان خواست تا اجازه ندهند فرزندان شان سربازان دولت مذهب گرای آنکارا شوند.

علویان ترکیه در طی تظاهرات شعارهایی از قبیل "حزب عدالت و توسعه از سوریه دست بردار"، "ما اجازه جنگ نمی دهیم" و "حزب عدالت و توسعه همدست آمریکای قاتل" سردادند.

بنا به اعلام مسئولین برگزاری میتینگ مذکور تعداد 155 هزار نفر در این تظاهرات شرکت کردند.

کلید واژه ها: ترکیه آنکارا علوی و توسعه عدالت و علویان تظاهرات عدالت عدالت و توسعه دولت آنکارا


( ۲ )

نظر شما :