جنگ سرد جدید در سردترین نقطه زمین

۰۲ بهمن ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۷ کد : ۱۹۱۱۸۴۷ سرخط اخبار

 

روسیه، آمریکا و انگلیس در جنگ سرد دیگری که این بار در سردترین نقطه زمین در گرفته است، در برابر یکدیگر قرار گرفتند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سه تیم از این کشورها در رقابت برای دستیابی به یکی از چند دریاچه آب شیرین مدفون در اعماق دو کیلومتری چندین تریلیون تن یخ قطب شمال، به برنامه ریزی و حفاری مشغول هستند.

محققان امیدوارند این پژوهش ها بتواند به شناسایی اشکال جدید حیات در آب های تیره و منجمد قطبی کمک کند که تاکنون نور خورشید را ندیده اند.

تیم روسی در آخرین روزهای سال 2012 یک دستاورد را معرفی کرد که طی آن اولین نمونه آب از دریاچه 15.5 هزار کیلومتری وستوک پس از میلیون ها سال به بیرون کشیده شد. اما این نمونه آلوده به نفت سفید بود که یک محصول جانبی فرآیند حفاری است.

روسیه به حفاری گودال خود برای اجتناب از آلودگی ادامه داده درحالیکه یک پروژه انگلیسی با هدف بازیابی نمونه های آب از دریاچه مدفون السوورث در نزدیکی کریسمس پس از بروز مشکل برای تیم معلق شد. پروژه آمریکا در دریاچه ویلیتز به نظر از شانس بیشتری برای موفقیت در این جنگ سرد برخوردار است.

حدود 50 دانشمند، محقق، کاوشگر و مهندس در پروژه WISSARD آمریکا شرکت داشته که قرار است عملیات حفر یک گودال در یخ دریاچه ویلینز را برای بررسی های بیشتر انجام دهند.

تیمی از مهندسان و متخصصان برای دو سال به ساخت یک مته آب داغ با قابلیت ذوب 762 متر یخ طی چند روز مشغول بوده اند. این مته یک فوران پرفشار آب داغ با ظرفیت 50 گالون در دقیقه است.

این مته سلول ها و ذرات بزرگتر از هشت یک میلیونیوم یک اینچ را حذف کرده و مابقی سلول ها را با یک دوز قدرتمند تابش فرابنفش ضدباکتری از بین می برد. تمام بخش های این مته و ابزارهای علمی وارد شده در این گودال از پیش با پروکسید هیدروژن پاکسازی شده و در نهایت از یک محفظه میکروب زدا عبور می کند.

محل پروژه روس ها در دریاچه وستوک از سردترین دمای روی کره زمین با منفی 128.6 درجه فارنهایت برخوردار است.

دریاچه ویلینز بسیار کوچکتر از دریاچه وستوک بوده و حجم کلی آن 0.5 کیلومتر مکعب تخمین زده شده است. آب این دریاچه هر 10 سال با جریانات آب های زیرزمینی تامین می شود. این زمان از فاصله بسیار زیادی با دریاچه السورث (750 سال) و ووستوک (10 هزار سال) برخوردار است.

دانشمندان روسی در نمونه بدست آمده هیچ چیز بجز آب بکر ندیدند به این معنی که تیم WISSARD آمریکا ممکن است بتواند به عنوان اولین گروه به کشف حیات میکروبی در زیر یخهای قطبی نائل شود.

دریاچه ویلینز در سال 2007 با استفاده از یک ماهواره ناسا که ویژگی های صفحه یخی قطب را بررسی کرده و ضخامت و ترکیبات آنها را می سنجد، شناسایی شد. محققان در کنار آن یک شبکه از دریاچه ها، رودخانه و جریانات آبی را کشف کرده اند که هرگز نور خورشید را ندیده اند.

بجز تلاش برای شناسایی حیات بیگانه، محققان قصد دارند که پوسته یخی و لوله کشی آنها را مطالعه کرده و تعامل آن با حرکات آب و چگونگی تاثیر آن بر هواشناسی زمین را بررسی کنند.

کلید واژه ها: دریاچه از دریاچه پروژه مته آمریکا


نظر شما :