توقف «ساعت قیامت» در سال 2013

۲۷ دی ۱۳۹۱ | ۲۲:۰۶ کد : ۱۹۱۱۶۴۱ سرخط اخبار

 

گروهی از دانشمندان اعلام کرده اند که عقربه «ساعت قیامت» در سال 2013 در جایگاه خود در پنج دقیقه به نیمه شب که نماد ویرانی انسانها است، باقی خواهد ماند.

 

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این دانشمندان که چشم انداز آینده بشریت را تار می دانند، همچنین یک نامه سرگشاده به باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نوشته و وی را به همکاری با دیگر رهبران جهان برای کار بر روی تغییرات آب وهوایی ترغیب کرده اند.

 

این ساعت یک نماد تهدید نابودی قریب الوقوع بشریت از سلاحهای هسته ای یا زیستی، تغییرات آب وهوایی و دیگر بلایایی ناشی از انسان است. نشریه دانشمندان اتمی برای انجام بررسی های خود در مورد چگونگی به روزرسانی زمان ساعت در سال 2013، وضعیت فعلی زرادخانه های هسته ای جهان، بازیابی کند و پرهزینه از رویدادهایی مانند بحران هسته ای فوکوشیما و رویدادهای آب وهوایی شدید که با یک الگوی گرم شدن جهانی مطابقت داشتند را در نظر گرفتند.

 

در این نامه آمده است: سال 2012 گرمترین سال ثبت شده در آمریکا بوده که با خشکسالی ویرانگر و توفانهای وحشیانه همراه بوده است. این رویدادهای شدید دقیقا همان چیزی هستند که مدلهای هواشناسی برای یک جو مملو از گازهای گلخانه ای پیش بینی کرده اند.

 

این نامه در عین حال برخی از پیشرفتها را مورد توجه قرار داده و اوباما را برای اجرای اقداماتی در مسیر هدایت کشور به یک مسیر انرژی معقولتر تحسین کرده است.

 

رابرت سوکولو، رئیس هیات تعیین کننده وضعیت ساعت در بیانیه ای اظهار کرد: ما به همان اندازه دور اول، به دور دوم ریاست جمهوری اوباما امیدواریم که در آن عقربه ساعت قیامت یکسال پس از دولت وی به عقب برگردانده شد. 2013 سال رهبری آمریکا در کندتر شدن تغییرات آب وهوایی و تعییین یک مسیر به سوی جهان بدون سلاحهای هسته ای است.

 

ساعت قیامت در سال 1947 به عنوان راهی برای هشدار به جهان توسط دانشمندان هسته ای در مورد خطرات سلاحهای هسته ای ساخته شد. در آن سال، این دانشمندان زمان را هفت دقیقه به نیمه شب قرار دادند. تا سال 1949 با به وخامت گذاشتن روابط آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی، عقربه این ساعت سه دقیقه به نیمه شب قرار داشت.

 

در سال 1953، پس از اولین آزمایش بمب هیدروژنی این ساعت به دو دقیقه به نیمه شب تغییر یافت.

 

خوش بینانه ترین موضع این دانشمندان در سال 1991 بود که جنگ سرد پایان یافته و روسیه و آمریکا زرادخانه های خود را کاهش دادند. در این سال، ساعت قیامت در 17 دقیقه به نیمه شب تنظیم شد اما از آن زمان تا سال 2010 با قطع امید از خلع کامل سلاحهای هسته یی و ورود تروریسم هسته یی و تغییرات آب وهوایی، یک حرکت تدریجی به سوی ویرانی به وجود آمد. در سال 2010، دانشمندان هسته یی امیدهای تازه ای را در معاهدات کاهش سلاح و گفتگوهای بین المللی در مورد آب وهوا مشاهده کرده و عقربه این ساعت را یک دقیقه به عقب در جایگاه شش دقیقه به نیمه شب برگرداندند اما در سال 2012 دوباره این عقربه یک دقیقه به جلو کشیده شد.

کلید واژه ها: دقیقه به دانشمندان دقیقه به نیمه نیمه شب دقیقه به نیمه شب به نیمه شب نیمه شب به نیمه وهوایی آمریکا آب وهوایی عقربه سلاحهای تغییرات آب تغییرات آب وهوایی سلاحهای هسته


نظر شما :