هیات آژانس وارد تهران شد

۲۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۲:۵۹ کد : ۱۹۱۱۶۰۷ سرخط اخبار

هیات آژانس به ریاست هرمان ناکارتس، معاون یوکیا آمانو در امور پادمان ها بامداد روز چهارشنبه با استقبال علی اصغر سلطانیه وارد تهران شد.

 

به گزارش خبرنگار انرژی هسته یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هفتمین دور از مذاکرات ایران و آژانس صبح روز چهارشنبه در محل سازمان انرژی اتمی برگزار می شود.

 

آخرین دور از مذاکرات فنی و کارشناسی 23 آذرماه در تهران برگزار شد. دو طرف توافق کردند گفت وگوها را 27 دی ماه در تهران برای رسیدن به چارچوبی مشخص از سر گیرند.

 

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی که ریاست هیات مذاکره کننده ایران را بر عهده دارد پس از مذاکرات 23 آذر به ایسنا گفت که گفت وگوها در فضایی مثبت و سازنده برگزار و پیشرفت خوبی به دست آمد.

 

هرمان ناکارتس نیز پس از مذاکرات آذرماه در وین پایتخت اتریش ضمن "خوب توصیف کردن نشست تهران" گفت که انتظار می رود مذاکرات میان آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران درباره چگونگی انجام تحقیقات از برنامه هسته یی ایران ماه آینده به یک توافق منجر شود.

 

ناکارتس گفت: ما انتظار داریم یک رویکرد ساختاری را نهایی کنیم و بلافاصله پس از آن اجرای آن را آغاز کنیم.

 

وی ادامه داد: ما نشست های خوبی داشتیم.

 

به گزارش ایسنا، به نظر می آید آن چه معاون مدیرکل آژانس از آن به عنوان "رویکرد ساختاری" نام می برد در گزارش اخیر یوکیا آمانو درباره ایران مورد اشاره قرار گرفته است.

 

در گزارش اخیر یوکیا آمانو آمده است که:

 

1. آژانس به دنبال توافق با ایران درباره یک رویکرد ساختاری برای شفاف سازی همه مسایل باقی مانده با تمرکز بر مسایل ترسیم شده در ضمیمه سند GOV/2011/65 بوده است.

 

2. آژانس درخواست کرده که ایران اظهارات اولیه در ارتباط با مسایل تعیین شده در بخش C ضمیمه GOV/2011/65 را به آژانس ارائه کند.

 

ایران نگرانی های آژانس در ارتباط با مسایل تعیین شده در بخش C ضمیمه را رد کرد و آنها را مبتنی بر ادعاهایی بی اساس خواند.

 

3. آژانس به عنوان بخشی از رویکرد ساختاری، 13 موضوع را تعیین کرده است که منطبق با موضوع های مندرج در ضمیمه سند GOV/2011/65 است که لازم است به آن ها پرداخته شود.

 

4. آژانس مدعی است توضیحاتی در مورد ماهیت نگرانی های آژانس و اطلاعات در دسترس آن، در مورد پارچین و کارشناس خارجی به ایران ارایه کرد و سوالاتی اولیه را در این راستا به ایران ارائه کرده است که ایران تاکنون به آن ها پاسخی نداده است.

 

5. آژانس در مواقع مختلف، از 26 ژانویه 2012 به این طرف، دسترسی به سایت (نظامی) پارچین را درخواست کرده است. ایران بر خلاف قطعنامه GOV/2012/50 هنوز دسترسی به این سایت را برای آژانس فراهم نساخته است.

 

بازرسان آژانس تاکنون دو بار از سایت نظامی پارچین بازدید و بازرسی کرده اند و هیچ سند و مدرکی که ایران را به انجام فعالیت های هسته یی در این سایت متهم کند به دست نیاورده اند. در عین حال ایران اعلام کرده است که در صورت رسیدن به یک توافق جامع با آژانس اجازه بازدید بازرسان از این سایت را می دهد.

 

در عین حال فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در حاشیه مراسم اولین سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی روشن و رضا قشقایی درباره مذاکرات 27 دی ماه ایران و آژانس در تهران اظهار کرد: اگر نمایندگان آژانس که به ایران می آیند بدون پیش داوری بیایند و هدف شان روشن کردن حقیقت باشد و منصفانه و عادلانه حقوق کشور ما را در نظر بگیرند، حتما در همین جلسه آینده با ما به نتیجه خواهند رسید. اما اگر با پیش داوری قبلی بیایند و بخواهند حقوق ما را نادیده بگیرند فکر نمی کنم به نتیجه مثبتی دست پیدا کنند.

 

عباسی در پاسخ به ایسنا مبنی بر این که ممکن است در چارچوب توافق بر سر مدالیته همکاری با آژانس ایران تعهداتی فراتر از معاهده ی ان .پی .تی و اساسنامه آژانس را بپذیرد؟ اظهار کرد: ما هیچ چیز را فراتر از چارچوب ان .پی.تی نمی پذیریم. ما به حرف های ادعایی و ارائه مدارکی که مستند نیستند پاسخ نخواهیم داد. پاسخ ما به مدارکی است که آن ها به ما تحویل دهند و برای ما قابل قبول باشد.

 

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز جمعه هفته پیش در توکیو گفت که درباره گفت و گوها با ایران خوشبین نیست.

 

اما اظهارات آمانو مغایر با ارزیابی خوشبینانه ای است که آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته بعد از دیدار با مقامات ایرانی در تهران ابراز کرد.

 

در عین حال مدیرکل آژانس گفت که مذاکرات با ایران که درباره امکان دسترسی بازرسان آژانس انرژی اتمی به تاسیسات نظامی پارچین خواهد بود، خوش بین نیست.

 

وی ادعا کرد: گفت وگوها با ایران به صورت خطی پیش نمی رود. یک قدم پیش می رود، اما بعد دو یا سه قدم به عقب بازمی گردد. بنابراین ما نمی توانیم بگوییم که (برای نشست 16 ژانویه) چشم اندازی خوشبینانه داریم.

 

آمانو احتمال یک توافق در نشست پیش رو را نامشخص دانست.

کلید واژه ها: انرژی مذاکرات توافق آمانو ضمیمه پارچین آژانس بین المللی انرژی بین المللی انرژی اتمی بین المللی از مذاکرات


نظر شما :