حامد کرزی:

آمریکایی ها تا پایان سال منتظر بمانند

۲۵ دی ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۲ کد : ۱۹۱۱۵۳۰ سرخط اخبار

رئیس جمهوری افغانستان گفت که سال های پس از سال 2014 از سال های گذشته برای افغانستان بهتر خواهد بود و پایان دوره رنج و گرفتاری افغانستان رسیده و کشور وارد دوره جدیدی شده است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان در سخنرانی خود در دانشگاه جورج تاون آمریکا در شهر واشنگتن از آمریکا خواست تا به حمایت خود از افغانستان ادامه دهد و تاکید کرد که در آینده این افغان ها خواهند بود که با شبه نظامیان خواهند جنگید.


وی افزود: من می توانم به شما بگویم که جدیدترین دوره پر مشقت تاریخ افغانستان اکنون در پشت سر قرار دارد.


کرزای خطاب به حاضران در این دانشگاه آمریکایی تاکید کرد: یک دوره جدید شروع می شود و در واقع پیش از این شروع شده است و این دوره جدید با آمدن سال 2014 تحکیم می شود؛ سالی که در آن دیگر فرزندان شما مسئول محافظت از افغانستان نخواهند بود و فرزندان افغانستان این وظیفه خطیر را به عهده گرفته و به جلو خواهند رفت.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: امروز خوشحالم به شما گزارش دهم که ما، یعنی افغان ها و دولت آمریکا در زمینه چارچوبی برای توسعه روابط مان توافق کردیم که طی آن آمریکا نیروهای خود را در افغانستان کاهش داده و پس از سال 2012 در برخی تاسیسات حضوری محدود خواهد داشت و همینطور آمریکا به آموزش ، تجهیز و کمک به افغانستان ادامه داده و افغانستان مسئول امنیت ، محافظت از مرزها و تمامی مسئولیت های مرتبط با آن خواهد بود.


کرزای تاکید کرد: دلیل تداوم حضور آمریکا القاعده است. یکی از دلایلی که آمریکا پس از سال 2014 در برخی تاسیسات در افغانستان به حضور محدود خود ادامه خواهد داد بدین دلیل است که ما با یکدیگر تصمیم گرفتیم به مبارزه علیه القاعده ادامه دهیم به همین دلیل خللی در آن به وجود نخواهد آمد.


رئیس جمهور افغانستان با تشکر از آمریکایی ها که مالیات های آنها صرف حمایت از کشور وی شده است، عنوان داشت: پیشرفت به دست آمده در افغانستان در یک دهه گذشته بدون کمک آمریکا امکان پذیر نبود.


وی تاکید کرد: مردم افغانستان صرف نظر از اینکه به لحاظ ایدئولوژیک در خصوص این مسائل چه موضعی دارند می پذیرند که افغانستان نمی توانست پیشرفتی را که در 10 سال گذشته حاصل کرده بدون کمکی که ما از هم پیمانانمان به رهبری آمریکا دریافت کردیم داشته باشد. به طور دقیق تر این کمک پول مالیات دهندگان آمریکایی بوده است. این پول به طور گسترده در ارتقای افغانستان مشارکت داشت.


رئیس جمهور افغانستان همچنین طرح های بازگشایی دفتری برای طالبان در قطر به منظور پیشبرد مذاکرات صلح را تایید کرد.


وی عنوان داشت: ما توافق کردیم که دفتری برای طالبان در شهر دوحه قطر گشوده شود که در آن طالبان با نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان بتواند مذاکره و نشست مستقیم داشته باشد. در این مساله ما نیاز به یافتن کمک کشورهای مختلف از جمله پاکستان خواهیم داشت.


طالبان پیشتر قانون اساسی افغانستان و دولت فعلی آن را رد کرده و این دو مساله یکی از مشکلات اصلی مذاکرات محسوب می شوند.


در خصوص این مساله باراک اوباما اظهار داشت که نمایندگان آمریکا با آن دسته از شبه نظامیان طالبان که علیه قانون اساسی افغانستان هستند و یا خشونت را محکوم نمی کنند وارد مذاکره نخواهد شد.

حامد کرزای درباره مصونیت قضایی سربازان آمریکایی در افغانستان پس از 2014 گفت که تا پایان سال در این باره تصمیم گیری خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان افزود: مساله مصونیت سربازان تحت بررسی است و هشت یا 9 ماه برای توافق کامل دراین رابطه زمان نیاز است. البته این امر تنها به دولت افغانستان مربوط نیست بلکه مردم افغانستان باید در باره آن تصمیم بگیرند. منظورم لویه جرگه است؛ نشست ملی بزرگان باید درباره مصونیت سربازان آمریکایی تصمیم بگیرد.

کرزای پیشتر اعلام کرده بود که این مساله را با مردم کشورش مطرح خواهد کرد اما اکنون اظهار داشته است که مصونیت قضایی سربازان آمریکایی احتمالا به واقعیت تبدیل خواهد شد.


رئیس جمهور افغانستان این مساله را که ممکن است هیچ سرباز آمریکایی پس از خروج نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014 در این کشور باقی نماند، رد کرد.


وی تصریح کرد که افغان ها به نوعی به حضور سربازان آمریکایی برای ثبات و امنیت بیشتر پس از خروج نظامیان خارجی نیاز دارند. به همین دلیل معتقدم افغان ها باید مصونیت قضایی را به سربازان آمریکایی باقی مانده در این کشور اعطا کنند.


حامد کرزای همچنین امروز (دوشنبه) در یک کنفرانس خبری در شهر کابل تاکید کرد که کشور وی به مجرد اینکه سربازان خارجی در پایان سال 2014 از آن خارج شوند ایمن تر خواهد بود.


کرزای در پاسخ به اینکه آیا پس از خروج نظامیان ناتو امنیت افغانستان بدتر خواهد شد؟ گفت: به هیچ وجه افغانستان ایمن تر بوده و مکان بهتری خواهد ب
 

کلید واژه ها: افغانستان آمریکا سربازان 2014 مصونیت سال 2014 نظامیان سربازان آمریکایی جمهور افغانستان افغان افغان ها


نظر شما :