اوباما اولین رئیس‌جمهور 3 دوره‌ای آمریکا؟

۱۹ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۳ کد : ۱۹۱۱۲۹۱ سرخط اخبار

یکی از اعضای کنگره آمریکا لایحه ای را پیشنهاد داده است که طبق آن محدودیت فعلی باراک اوباما برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری از بین می رود و وی می تواند بار دیگر در 2016 کاندیدای ریاست جمهوری شود.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری راشاتودی، چنانچه این لایحه تبدیل به قانون شود باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا می تواند برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نامزدی خود را اعلام کند.


خوزه سرانو، نماینده دموکرات کنگره آمریکا از نیویورک در تاریخ چهار ژانویه این لایحه را پیشنهاد داد. گفته می شود که این قانونگذار آمریکایی چندین بار در سال های 1997 تا 2007 برای لغو محدودیت دوران ریاست جمهوری تلاش کرده و لایحه های مشابهی را به کنگره ارائه داده است.


این ابتکار عمل به هیچ حزبی در آمریکا وابسته نیست و این قانونگذار آمریکایی هم در دوران ریاست جمهوری دموکرات ها و هم جمهوری خواهان پیشنهاد خود را ارائه داده است. با این حال اگر این لایحه امسال به رای گذاشته شود، ممکن است اوباما این شانس را داشته باشد که به عنوان یک دموکرات برای بار سوم راهی کاخ سفید شود.


فرانکلین روزولت، سی و دومین رئیس جمهوری آمریکا چهار دوره رئیس جمهوری را برعهده داشت اما در سال 1945 در دومین سال خدمت در چهارمین دوره ریاست جمهوری اش و تنها سه هفته پیش از پایان جنگ جهانی دوم درگذشت.


روزولت در سال 1944 برای چهارمین بار رئیس جمهوری آمریکا شد؛ تا آن زمان محدودیت انتخاب ریاست جمهوری برای دو دوره هنوز تصویب نشده بود و همین امر به وی این فرصت را دارد 4 دوره رئیس جمهوری آمریکا باشد؛ امری که در تاریخ آمریکا استثناست.
 

کلید واژه ها: آمریکا ریاست ریاست جمهوری لایحه جمهوری آمریکا رئیس جمهوری آمریکا


( ۵ )

نظر شما :