ناگفته‌های دیدار اخضر ابراهیمی با مقامات سوری

۱۶ دی ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۵ کد : ۱۹۱۱۱۸۸ سرخط اخبار

پایگاه خبری المنار، ناگفته هایی از مذاکرات پشت درهای بسته اخضر ابراهیمی با مقامات سوری بویژه بشار اسد را فاش کرد.

به گزارش فارس، پایگاه خبری المنار بخش هایی از ناگفته های دیدار اخیر اخضر ابراهیمی فرستاده سازمان ملل به دمشق و دیدار وی با مقامات این کشور بویژه بشار اسد را فاش کرد.

این پایگاه خبری  به نقل از منابعی از مخالفان سوری نوشت که رهبران سوری تنها در صورتی با ابراهیمی دیدار کردند که وی مفهوم مورد نظر خود از واژه مرحله انتقالی را که در طرح خود در ژنو ارائه کرده بود، تفسیر کرد.

این منابع تاکید کردند که اخضر ابراهیمی در این سفر تاکید کرده که منظور وی از دوره انتقالی ایجاد دولتی جدید با اختیارات گسترده است و ارتش و نیروهای امنیتی و سیاست خارجی سوریه نیز در این صورت در دست رئیس جمهور است، بر اساس این تفسیر بشار اسد در منصب خود تا زمان انتخابات ریاست جمهوری در این کشور که حق دارد نامزد انتخابات شود، باقی خواهد ماند.

البته اختلافات دو طرف در مورد ضرورت حضور اخوان المسلمون در تصدی پست های کلیدی در دولت جدید برطرف نشد و دولت سوریه درخواست ابراهیمی در این مورد را رد کرد.

بر اساس طرح ابراهیمی، نخست وزیر دولت انتقالی باید از سوی مخالفان دولت باشد، هیثم المناع یکی از اسامی مطرح شده در این مورد است که البته با وتوی شدید اللحنی از سوی عناصر مسلح و همپیمانان خلیج فارس آنها رد شده است.

البته اسامی نیز از سوی شورای ملی مطرح شده است که خود را کاندیدای طبیعی دریافت پست وزراتی می داند، با این وجود به نظر می رسد مناع ارتباطات خود را با تعدادی از افسرانی که  از دولت اسد جدا شده اند، تقویت کرده است، به هر حال این گروه ها از نشست وحدت نظامی مخالفان که اخیرا در ترکیه برگزار شده بود، غایب بودند.

در این میان اسامی دیگری نیز مطرح هستند، این اسامی از میان افرادی هستند که مواضع حساسیت انگیز نسبت به دو طرف اتخاذ نکرده اند و به همین علت از سوی معارضان داخلی و خارجی نیز مقبول هستند و ارتش نیز علیه آنها موضع گیری شدیدی اتخاذ نکرده است. اما هنور توافقی بر روی اسم خاص از سوی مخالفان و جماعت ائتلاف ملی صورت نگرفته است.

بنا بر این گزارش، سفیر آمریکا در یک کشور عربی مجاور سوریه اعلام کرده که رابرت فورد مسئول پرونده سوریه بارها از معاذ الخطیب خواسته است تا به مسکو و بغداد سفر کند، وی با صراحت دردناکی به الخطیب گفته است: سیاست خارجی ائتلاف به شدت شکست خورده است و این ائتلاف به دنبال حمایت های دیگران است، این ائتلاف هیچ شخصیت موفقی در عرصه بین المللی ندارد و غیر از آن کشورهایی که ما در طبقی از حریر به آنها داده ایم، نتوانسته نظر هیچ کشوری را به خود جلب کند. وی گفتمان این ائتلاف را قانع کننده نمی داند و معتقد است که با گدایی کمک های مالی نمی تواند ساختار سیاسی قوی را درست کند.

در همین راستا هفته نامه فرانسوی «لوکنارد انشنیه» نزدیک به محافل اطلاعاتی فرانسه با شکست خورده خواندن مأموریت ابراهیمی اعلام کرد که پاریس ، واشنگتن و لندن در ابتدای بحران در سوریه حجم خطراتی که گروه های افراطی را تهدید می کرد، درست ارزیابی نمی کردند، فرانسه و سایر کشورهای عربی اعتقاد داشتند که دولت سوریه به سرعت سقوط می کند و رهبری شورشیان نیز در دست افراد لائیک و دموکرات خواهد بود، آنها حجم منطقه ای هر درگیری سنی ، شیعی و تاثیرات آن بر لبنان و اردن و عراق را نیز نادیده گرفته بودند.

این هفته نامه به نقل از یک دیپلمات فرانسوی نوشت که این کشور عجله ای در مورد به نتیجه رسیدن تماس های ابراهیمی ندارد. یک مقام نظامی فرانسوی در فرماندهی ستاد ارتش در مورد جنگ داخلی در سوریه گفت که این جنگ غافلگیری الهی است برای تمام کسانی که به دنبال تضعیف ایران هستند و می خواهند که این کشور همپیمان اصلی خود یعنی سوریه را از دست بدهد.

بنابراین برای رسیدن به این هدف، این جنگ بایستی چند هفته و یا حتی چند ماه طول بکشد، هر قدر هم که اسلامگراها در واقعیت خطرناک باشند، مهم نیست.

کلید واژه ها: ابراهیمی سوریه ائتلاف


نظر شما :