مهمانپرست: از حرف های جناب وزیر تعجب کردیم

۰۷ دی ۱۳۹۱ | ۲۰:۰۷ کد : ۱۹۱۰۸۵۳ سرخط اخبار

وی که برای دیدار با مقام های ترکیه به این کشور سفر کرده است ، امروز - پنجشنبه -در دیدار با ˈ رجب کیزیلجیکˈ استاندار ˈترابوزان ˈ این مطلب را عنوان کرد.

وی با تاکید بر خواست ایران برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با ترکیه گفت: حجم روابط تجاری و بازرگانی دو کشور همه ساله افزایش می یابد و ترکیه و ایران به عنوان دو کشور همسایه باید به جای اخذ اخبار یکدیگر از کانال های غربی، مستقیما اخبار را از یکدیگر دریافت کنند.

او در مورد تاثیر تحریمهای اقتصادی علیه ایران در روابط تجاری ترکیه با ایران گفت: این تحریمها شاید بطور بسیار جزئی در روابط تجاری دو کشور تاثیر بگذارد ولی بر همکاریهای دو کشور تاثیرگذار نخواهد بود.

مهمانپرست با اشاره به اینکه تحریم بخش بانکداری ایران نتیجه عکس داده و موجب توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای مختلف شده است ، اظهار داشت : ما اجناس خود را به کشوری صادر و در مقابل جنس وارد می کنیم و در چنین صورتی نیز حجم تجارت ما با آن کشور به دو برابر افزایش می یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اینکه با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، عوامل آمریکایی از ایران بیرون انداخته شدند، گفت: آمریکا و اسراییل در 34 سال گذشته همیشه طرحهایی علیه ایران تدوین و اجرا کردند و هر زمان که نیروهای خارجی وارد منطقه شده اند، آرامش منطقه را تحت تاثیر قرار دادند و سخنان مقامات ایرانی در مورد استقرار موشک های پاتریوت در ترکیه نیز با لحاظ این مساله و نگرانی از احتمال افزایش حضور بیگانگان در منطقه ایراد می شود.

وی اضافه کرد: حضور نیروهای بیگانه در منطقه امنیت تمامی کشورهای منطقه را می تواند تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: دیدگاه ما این است که رژیم صهیونیستی و حامیانش قصد ایجاد ناآرامی در منطقه را دارند.

مهمانپرست در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان ˈادریس نعیم شاهینˈ وزیر کشور ترکیه مبنی بر حمایت لجستیکی ایران از ˈپ.ک.ک ˈ گفت: این سخنان مایه تعجب ما شد. مقامات ترکیه این نکته که ما نیز مخالف این گروه تروریستی هستیم را می دانند. ما در مبارزه ترکیه با ˈپ.ک.ک ˈ از این کشور حمایت می کنیم و در حفظ آرامش هر دو کشور با یکدیگر همکاری داریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد سوریه گفت: بهترین کمک به سوریه متوقف کردن درگیریها است و اسراییل و حامیانش در پی تامین منافع خود از ناآرامیهای سوریه هستند و تا زمانی که درگیریها در سوریه ادامه داشته باشد، مردم بی گناه این کشور کشته خواهند شد.

مهمانپرست در ادامه طرح پیشنهادی شش ماده ای ایران در مورد سوریه را تشریح کرد و گفت : با توقف درگیریها و آغاز گفت و گوها بین طرفین درگیر در سوریه امکان برگزاری انتخابات آزاد در این کشور فراهم خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مدت حضور خود در ترکیه با مقامهای این کشور در شهرهای ارزروم، آنکارا و قونیه دیدار و گفت وگو کرد و فردا نیز با مسوولان این کشور در استانبول دیدار خواهد داشت.

کلید واژه ها: ترکیه سوریه دیدار ˈ


نظر شما :