ایران و انتخابات کره جنوبی

۰۷ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۲ کد : ۱۹۱۰۸۴۰ سرخط اخبار

مردم کره جنوبی در 19 دسامبر 2012 برای انتخاب رئیس جمهور مورد نظر خود پای صندوق های رای رفتند و انتخابی متفاوت از دهه های گذشته داشتند و برای اولین بار برای جمهور کره یک زن را برای یک دوره 5 ساله انتخاب و جایگزین لی میونگ باک کردند. در این انتخابات 5/40 میلیون نفر از 49 میلیون نفر جمعیت این کشور واجد شرایط رای دادن بودند و 8/75 درصد  یعنی 7/30 میلیون نفر از واجدین شرایط در انتخاب حضوریافتند و خانم پارک گیون هی رئیس جمهور جدید با بیش از 51 درصد سکان قوه اجرائی این کشور را بر عهده گرفت. 

روند انتخاب رئیس جمهور جدید 

لازم است گفته شود که طی دوسال اخیر رقابت بین دو حزب دموکراتیک (لیبرال) و حزب بزرگ ملی (محافظه کار) برای به دست گرفتن  قدرت اجرایی کشور شدت گرفته بود و حزب حاکم یا همان GNP  از موقعیت های مختلف برای تقویت قدرت خود بهره برد و لایحه مطبوعات کره  را که درگیری های پارلمانی زیادی را بین دو حزب  ایجاد کرد علیرغم مخالفت حزب مخالف در مجلس ملی به تصویب رساند اما پس از این مسئله حزب مخالف دولت دست به اعتراضات و تظاهرات زیادی زد و توانست نظر  افکار عمومی را به خود جلب نماید و در انتخابات محلی و میان دوره ای مجلس و شهرداری های از حزب حاکم جلو افتد و حزب حاکم را به فکر ممانعت از شکست وا دارد. 

حزب حاکم برای رهائی از شکست های آتی از یک طرف از شعارهای حزب مخالف ( نزدیکی به کره شمالی، احیای مجدد روابط دو کره و غیره بهره برد و از طرف دیگر کاندیدای شناخته شده و معروفی را در انظار عموم به رقابت فرستاد. 

دو حزب بزرگ کره طی دو سال اخیر دست به ابتکار دیگری زده و نام خود را تغییر دادند و حزب بزرگ ملی نام خود را به ساینوری و حزب دموکراتیک نام خود را به حزب اتحاد دموکراتیک تغییر دادند حزب حاکم یا همان ساینوری جدید خانم پارک گیون هی دختر آقای پارک معمار توسعه کره را که دارای 5 دور سابقه نمایندگی در مجلس ملی بود را به مردم معرفی نمود. مردم کره از آقای پارک علیرغم نظامی و دیکتاتور بودن با احترام یاد می کنند چرا که روند کنونی توسعه و پیشرفت این کشور را مدیون برنامه ریزی های اساسی وی می دانند. 

مهمترین شعار انتخاباتی خانم پارک احیای مجدد روابط با کره شمالی و ارسال کمک های بیشتر به همسایه شمالی بود موضوعی که بیشتر و پیش تر مورد تاکید حزب مخالف و رقیب وی آقای مون جائه این بوده است شاید دلیل عمده موفقیت حزب حاکم بهره بردن از شعارهایی حزب مخالف و معرفی کاندیدای با پیشینه شناخته شده ، محبوب و معروف بوده باشد.

چالش های پیش روی رئیس جمهوری  جدید کره 

مهمترین چالش پیش روی خانم پارک شعار تبلیغاتی دوران انتخابات وی یعنی احیای مجدد روابط با کره شمالی خواهد بود  هر چند برخی از تحلیل گران وی را با رئیس جمهور فقید و پیشین کره شمالی یعنی کیم دایه جونگ که در پی کاهش تنش و احیای روابط دو کره بود مقایسه می کنند ولی با دیدگاه کنونی طرفین ، اقدامات تحریک آمیز کره شمالی و تاثیر پذیری منطقه و سئول  از قدرت های جهانی و مخالفت آنان با اتحاد و نزدیکی دو کره بعید به نظر می رسد دو کشور بتوانند به هم نزدیک تر شوند و اختلافات را کنار بگذارند و روند مثبتی در روابط را در پیش گیرند. 

چالش دیگر کره طی 5 سال ریاست جمهوری خانم پارک حفظ و ارتقای روند توسعه تجاری و صنعتی این کشور است. کره کشوری صادرات محور و تاثیر پذیر از اقتصاد جهانی است هر گونه مشکل در اقتصاد آمریکا، چین و ژاپن اقتصاد کره  را با بحران مواجه می سازد چرا که 50 درصد از روابط تجاری و صنعتی کره با این سه کشور می باشد. هر چند نرخ رشد کره در سال جاری میلادی 3/3/ بوده است اما بعید به نظر می رسد با چشم انداز کنونی اقتصاد جهانی و رکود احتمالی،  کره نیز بتواند این میزان رشد را طی سال های آتی حفظ نماید.

چالش دیگر کره  و خانم پارک حفظ روابط دوستانه با ایران به عنوان شریک مهم و تاریخی خود طی پنج سال آتی خواهد بود. این کشور طی دو سال اخیر که روند تحریم های تحمیلی و غیر قانونی علیه کشورمان رو به فزونی نهاده است توانسته آمریکا را به عنوان سردمدار تحریمها قانع سازد تا بتواند روابط تجاری خود با ایران و واردت نفت از کشورمان را حفظ نماید. اکنون کره جنوبی بخشی از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین می کند و در مقابل کره نیز کالاهای مصرفی و صنعتی غیر تحریمی را به کشورمان صادر می نماید. خانم پارک اگر بتواند روند کنونی روابط تجاری دو کشور را حفظ و حتی ارتقاء دهد خواهد توانست یکی از دوستان تاریخی و مهم منطقه خاورمیانه را در کنار خود داشته باشد در غیر این صورت کاهش روابط مذکور در کار نامه وی  و در تاریخ روابط دو کشور  به نام ایشان ثبت خواهد شد این موضوع در حالی است که روند توسعه روابط دو کشور در اوایل دهه 70 میلادی در زمان پارک پدر آغاز شد است و بعید به نظر می رسد روند کاهش روابط فیمابین در زمان دختر وی ایجاد گردد. 

کلید واژه ها: پارک خانم پارک حاکم کره شمالی حزب مخالف حزب حاکم روابط دو تجاری اقتصاد


نظر شما :