سخنگوی آشتون

تعهد 1+5 به دور دیگری از گفت‌وگوها با ایران

۰۲ دی ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۵ کد : ۱۹۱۰۶۵۶ سرخط اخبار

سخنگوی کاترین اشتون با تاکید بر تعهد 1+5 به برگزاری دور دیگری از گفت وگوها با ایران گفت که شش کشور به دنبال راه هایی برای تجدید پیشنهادهای ارائه شده به ایران در نشست بغداد هستند.مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) تاکید کرد که «سه کشور اروپایی به علاوه سه (فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه، چین، آمریکا) همچنان به داشتن دور دیگری از گفت و گوها، به ریاست (کاترین اشتون) نماینده عالی اتحادیه اروپا به همراه مدیران سیاسی 3+3 با دکتر جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران) در اسرع وقت کاملا متعهدند.»


وی افزود: به این منظور هلگا اشمید (معاون اشتون) هفته گذشته با دکتر باقری (معاون جلیلی) در راستای بررسی زمان های احتمالی (گفت و گوها) در تماس بوده است.


مایکل مان روز پنجشنبه در پاسخ به ایسنا افزود: تا به امروز 3+3 پاسخی از جانب ایران به پیشنهاد ملموس خود برای دیدار دریافت نکرده است.


سخنگوی اشتون تاکید کرد: 3+3 بر مبنای پیشنهاد قاطع و معتبر برای یک گام اعتمادساز که در نشست بغداد در مه 2012 ارایه کرد، به دنبال راه ها و ابزارهایی برای تجدید این پیشنهاد بوده است.


وی در پاسخ به این سوال که آیا 1+5 قصد دارد به پیشنهادات ارایه شده از سوی ایران در نشست مسکو پاسخ دهد یاخیر؟ گفت: در رابطه با پیشنهاد ایران که پیش از تابستان ارایه شد، 3+3 واکنش خود را به نکات مختلف مطرح شده توسط ایران در زمان گفت و گو های مسکو در ماه ژوئن و در طول نشست کارشناسان 3+3 با ایران در استانبول در ماه ژوئیه نشان داده است.


ایران در مذاکرات مسکو به طور جامع پیشنهاد ها، دیدگاه ها و راهکارهای خود را در رابطه موضوع هسته یی ایران و نیز موضوعات مورد علاقه غیرهسته یی دو طرف در قالب پاورپوینت ارایه کرد و خواستار پاسخ 1+5 به پیشنهادات خود شد.

اظهارات سخنگوی اشتون در این باره در حالی بیان می شود که سعید جلیلی اخیرا در اظهاراتی تاکید کرد: پس از گفت وگوهای ایران و 1+5 در مسکو و ارایه پیشنهادهای منطقی جمهوری اسلامی ایران، انتظار جامعه جهانی آن است که این کشورها بتوانند با پاسخ منطقی به این پیشنهادها به میز مذاکره بازگردند.

ایران همواره برای مذاکرات با 1+5 و حل مسالمت آمیز موضوع هسته یی اعلام آمادگی کرده است اما 1+5 در ماههای اخیر به دلیل انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نیز تعیین تیم جدید مذاکراتی این کشور برگزاری گفت وگو ها را به تاخیر انداخت.

جلیلی آبان ماه نیز در دیداری با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان آمادگی همیشگی ایران برای انجام گفت وگوها تاکید کرد که «جمهوری اسلامی ایران امیدوار است که 1+5 هرچه سریع تر به میز گفت وگوها بازگردد» و برای تاخیر چند ماهه خود «در از سرگیری گفت وگوها پاسخ مناسب داشته باشد.»

جلیلی افزود: امیدواریم 1+5 با پاسخی مبتنی بر تامین حقوق ایران، برگزاری هرچه سریع تر گفت وگوها را شکل دهد.

در حالی که چیزی تا پایان سال 2012 باقی نمانده است به نظر می رسد با توجه به تعطیلات سال نو میلادی برگزاری این مذاکرات در اواخر ماه ژانویه ممکن شود.
 

کلید واژه ها: گفت وگوها 3+3 وگوها مسکو اشتون


نظر شما :