حمایت نکردن ایران از کاندیدای غیرایرانی در اپک

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۲ کد : ۱۹۱۰۲۵۳ سرخط اخبار

سخنگوی وزارت نفت برنامه های هیات شرکت کننده ایرانی در نشست روز چهارشنبه اعضای اوپک در وین را تشریح کرد.

 

علیرضا نیکزاد رهبر در گفت وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد رویکرد هیات شرکت کننده ایرانی در نشست روز چهارشنبه اعضای اوپک گفت: اولین درخواست از اعضای اوپک بازگشت به تعهدات مربوط به سقف تولید است.

 

سخنگوی وزارت نفت توضیح داد: در ابتدا این هیات از اعضای اوپک درخواست می کند طبق تعهدات گذشته به تولید نفت خام بپردازند؛ چرا که در اجلاس اخیر اوپک سقف تولید نفت اعضاء 30 میلیون بشکه تعیین شده بود، اما در حال حاضر این رقم به بیش از 31 میلیون بشکه رسیده است.

 

وی با اشاره به شرایط اقتصادی کشور های غربی و اتحادیه اروپا و کاهش رشد اقتصادی این کشور ها افزود: در مرحله ی بعدی هیات ایرانی با توجه به این شرایط از سایر اعضاء اوپک طی یک بحث کارشناسی درخواست خواهد کرد که سطح تولید را از آنچه که پیش از این تعیین شده بود، کاهش دهند.

 

به گفته ی نیکزاد رهبر بازار نفت با توجه به شرایط اقتصادی کم تقاضا تر از 30 میلیون بشکه ای است که اوپک تعیین کرده است.

 

 

موافقت اکثر اعضا با کاهش تولید

 

سخنگوی وزارت نفت در پاسخ به این سوال که سایر اعضاء با کاهش سقف تولید اوپک موافق هستند، گفت: با توجه به اختلاف کم بین رقم تولید تعیین شده و رقم تولید کنونی بیشتر اعضاء به سقف تولید تعیین شده پایبند بوده اند و تنها دو سه کشور به این موضوع پایبند نبودند. براین اساس به نظر من اکثر اعضاء با کاهش تولید موافق هستند.

 

 

 

ایران از هیچ کاندیدای غیرایرانی حمایت نمی کند

 

نیکزاد رهبر در ادامه این گفت وگو با تاکید بر این که ایران از هیچ کدام از نامزد های دبیر کلی دو کشور عراق و عربستان حمایت نخواهد کرد، گفت: تمام سعی و تلاش خود را از طریق اقدامات دیپلماتیک به کار خواهیم گرفت تا در این زمینه به نتیجه برسیم و پس از سال ها سمت دبیر کلی را برعهده بگیریم.

 

 

سخنگوی وزارت نفت در پاسخ به این سوال که در صورت پیشنهاد فردی به جز کاندیداهای سه کشور آیا ایران با آن موافقت خواهد کرد یا خیر، گفت: این موضوع بستگی به شرایط اجلاس دارد.

 

 

به گفته ی وی، در صورت این که در نشست فردا اعضا بر سر یک کاندیدا توافق نکنند، ممکن است کشور کویت به مدت یکسال به عنوان سرپرست دبیر کلی انتخاب شود.

 

 

 

برنامه ایران برای تغییر شیوه انتخاب دبیر کل

 

نیکزاد در پاسخ به این سوال که آیا ایران برنامه ای برای تغییر شیوه ی انتخاب ناعادلانه دبیر کلی سازمان کشور های تولید کننده نفت دارد نیز گفت: برای تغییر شیوه ی انتخاب این سمت در حال مذاکره با سایر اعضاء هستیم، اما تاکنون در این زمینه به اجماع نرسیده ایم.

کلید واژه ها: اوپک اعضاء وزارت نفت دبیر کلی اعضای اوپک سقف تولید


نظر شما :