جدیدترین پیش‌بینی سازمان امنیت امریکا تا سال 2030

ایران هسته‌ای سرنوشت منطقه را رقم می‌زند

۲۲ آذر ۱۳۹۱ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۱۰۲۴۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
در گزارشی که از سوی سازمان امنیت ملی امریکا با عنوان "گسترش جهانی تا سال 2030، دنیای تبدیل شده" منتشر شده، آمده است که پرونده هسته‌ای ایران یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین کننده آینده منطقه ظرف 18 سال آینده است.
ایران هسته‌ای سرنوشت منطقه را رقم می‌زند

دیپلماسی ایرانی: سازمان امنیت امریکا در آخرین گزارش خود درباره فعالیت های کشورهای مختلف جهان تا سال 2030 مدعی شده است که دستیابی ایران به سلاح هسته ای خاورمیانه را روی خط بی ثباتی قرار می دهد و باعث می شود تا دگرگونی های اساسی در خاورمیانه به وجود آید. در این گزارش درباره آینده منازعات منطقه ای نیز آمده است که بر اساس تحولات سیاسی ای که در خاورمیانه شاهدیم، درگیری های شدیدی طی سال های آینده در منطقه رخ خواهد داد. همچنین پیش بینی می شود که در نهایت تروریسم جدیدی از سوی اسلام گرایان تشکیل شود. این نهاد امنیتی همچنین تاکید کرده است که اقتصاد کشورهای منطقه متنوع خواهد شد و به تدریج به سمت فاصله گرفتن از تامین درآمدهای خود از صادرات نفت و گاز حرکت خواهند کرد.  

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، در گزارشی که از سوی سازمان امنیت ملی امریکا با عنوان "گسترش جهانی تا سال 2030، دنیای تبدیل شده" منتشر شده، آمده است که پرونده هسته ای ایران یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده آینده منطقه ظرف 18 سال آینده است.  

 در این گزارش که از سال 2008 تا کنون برای نخستین بار است که در 140 صفحه منتشر می شود و با همکاری مراکز امنیتی و اطلاعاتی امریکا با همکاری متفکران و پژوهشگران جهانی تهیه شده، همچنین آمده است که که هر چه حکومت ایران بیشتر گرایش های لیبرالی داشته باشد، فشارهای بیشتری برای پایان دادن به تحریم ها و مذاکره برای ایجاد حد وقف در انزوای بین المللی اش وجود خواهد داشت. اگر ایران از تلاش هایش در راه گسترش تاسیسات هسته ای و رسیدن به سلاح هسته ای منصرف شود و بر مدرن سازی اقتصادی تمرکز کند، این مساله باعث می شود تا جایگاه آن در منطقه تقویت شده و فرصت های بیشتری برای ثبات خاورمیانه به وجود آید. و اگر بر عکس، جموری اسلامی ایران به دنبال گسترش تسلیحات هسته ای باشد، خاورمیانه شاهد بی ثباتی بیشتر در آینده خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده است که تلاشش برای دستیابی به تکنولوژی هسته ای تنها اهداف صلح آمیز داد در حالی که قدرت های بزرگ با بهانه های واهی مانع دستیابی ایران به این هدف می شوند.

در این گزارش تاکید شده است که با این وجود نتایج ایجابی ای برای آینده خاورمیانه پیش بینی می شود، به خصوص که حکومت های معتدل تر و دموکراتیک تری به قدرت می رسند و برای حل منازعات فلسطینی – اسرائیلی تلاش خواهند کرد.

سازمان امنیت امریکا در گزارش خود همچنین یادآور می شود که احتمال بروز تروریسم اسلامی توسط جریان های تندرو تا پایان سال 2030 وجود دارد و حتی می توان گفت که تروریسم عموما در منطقه به پایان نخواهد رسید. چرا که کشورهای منطقه ممکن است از چنین جریان هایی به دلیل احساس وجود نیروهایی برای از بین بردن امنیت کشورشان بهره برداری کرده و از آنها برای منافع خود استفاده کنند.

در این گزارش همچنین آمده است که پیش بینی می شود جنگ های الکترونیک و استفاده از سلاح های بیو – تروریسم افزایش یابد که این مساله باعث ایجاد اختلال در فعالیت های اقتصادی و مالی جهان خواهد شد.  

در این گزارش همچنین بر ضرورت ایجاد تنوع در اقتصاد کشورهای منطقه تاکید شده و آمده است که کشورهای خاورمیانه باید از وابستگی خود به نفت و گاز بیش از پیش بکاهند.

در گزارش سازمان امنیت امریکا درباره کشورهایی که بیشترین شکوفایی اقتصادی را در جهان خواهند داشت، آمده است که ترکیه در کنار کلمبیا، نیجریه و هند بیشترین فرصت را برای رشد تا سال 2030 در جهان خواهند داشت.  

سازمان امنیت ملی امریکا در گزارش خود همچنین هشدار می دهد که کشورهای منطقه ای به دلیل وجود نقصان در انرژی، مواد غذایی و آب باید از منازعات منطقه ای پرهیز کنند و بدانند که بی ثباتی آنها تاثیر مستقیمی در فروپاشی اقتصاد جهانی خواهد داشت.

این گزارش همچنین پیش بینی می کند که هیمنه امریکا در جهان پایان یابد و نیروهای فردی قدرت بگیرند، همچنین اقتصاد چین به یک رقیب جدی برای اقتصاد امریکا تبدیل شود و حداقل برای دو دهه اقتصاد آسیا، اروپا و امریکای شمالی را رهبری کند. در مقابل اقتصاد روسیه، اروپا و ژاپن سیر نزولی بیابند و اقتصاد چین بتواند در دو دهه آینده اقتصاد امریکا را به زانو در آورد. در این میان هند نیز دوشادوش چین تا سال 2030 رشد اقتصادی خواهد داشت و در کنار چین اقتصاد آسیا، اروپا و امریکای شمالی را پوشش خواهد داد.

این گزارش همچنین پیش بینی می کند که همکاری نزدیکی میان پکن و واشنگتن در سطح جهانی به خصوص در زمینه های تکنولوژی، بانکداری و بهداشت به وجود بیاید.

در گزارش سازمان امنیت امریکا درباره رشد طبقه متوسط در جهان نیز آمده است که این طبقه به سرعت خود را به ابزارهای پیشرفته رسانه ای خواهد رساند. یک سوم کره خاکی در حال حاضر در شهرها زندگی می کنند که اکثریت آنها را طبقه متوسط تشکیل می دهند که تلاش دارند به پیشرفته ترین امکانات تکنولوژیک برسند و از حمایت نظام پیشرفته بهداشتی برخوردار شوند.

کلید واژه ها: ايران هسته اي پرونده هسته اي ايران ايران و امريكا


نظر شما :