دیپلمات‌های غربی و عربی می‌گویند:

حل بحران سوریه مرهون نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران

۲۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۴:۰۵ کد : ۱۹۱۰۱۹۸ اخبار اصلی خاورمیانه
به گفته منابع آگاه در وزارت امور خارجه فرانسه احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران در وضعیت فعلی بسیار کم است، به خصوص این که امکان مذاکره میان دو طرف غربی و ایرانی وجود دارد.
حل بحران سوریه مرهون نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران

دیپلماسی ایرانی: برخی منابع آگاه داخل لبنان و برخی منابع آگاه عربی می گویند که حل بحران سوریه به پرونده هسته ای ایران گره خورده است. یعنی این که راه حل بحران سوریه به چگونگی پیشرفت و حل پرونده هسته ای ایران ارتباط پیدا کرده است. نکته اشتراک این دو پرونده نیز به درگیری موجود بر سر نفوذ دو طرف درگیری یعنی ایران و غرب در منطقه باز می گردد که هر دوی آنها منظومه سیاسی، نظامی و رسانه ای لازم را در اختیار دارند.

به گزارش پایگاه خبری لبنان فایلز، به گفته منابع آگاه در وزارت امور خارجه فرانسه احتمال حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران در وضعیت فعلی بسیار کم است، به خصوص این که امکان مذاکره میان دو طرف غربی و ایرانی وجود دارد و هر گونه تلاشی از سوی اسرائیل برای حمله هوایی به ایران به مثابه توطئه ای خطرناک که انعکاس های سلبی بر منطقه و جامعه جهانی می گذارد، محسوب می شود. به گفته این منابع اسرائیل جرات نمی کند تا زمانی که حمایت جامعه جهانی به خصوص امریکا را جلب نکرده باشد به ایران حمله نظامی انجام دهد چرا که می داند اولویت قدرت های غربی در وضعیت فعلی مانع ساختن ایران از دستیابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است، برای همین است که در همین راستا همه توان و انرژی اش را بر حل دپلماتیک پرونده هسته ای ایران گذاشته است. در صورتی که این تلاش ها شکست بخورند کشورهای غربی حاضرند که مسئولیت حمله نظامی به ایران در هر زمان و مکانی را به عهده بگیرند به شرطی که این دخالت نظامی در چارچوب درگیری های موجود حول محور مقاومت نباشد، چرا که در این صورت کل خاورمیانه از شرقی ترین نقطه تا غربی ترین آن درگیر جنگی خونین خواهد شد.

دیپلمات های فرانسوی می گویند که مسئولان ایرانی در حال حاضر چندان در آرامش و امنیت سیاسی به سر نمی برند چرا که فشارهای اقتصادی باعث شده است تا شهروندان ایرانی تحت فشار قرار بگیرند. به همین دلیل نیز اعتراض ها به پرزیدنت احمدی نژاد افزایش یافته است چرا که می گویند سیاست های اشتباه وی بود که باعث ایجاد این نزاع شدید میان کشورشان با غرب شده و موجب شده است تا وضعیت معیشتی، اجتماعی و مالی کشور به شکل شتابزده ای بحرانی شود.

آنها همچنین می گویند: «گزارش هایی که از داخل ایران می رسد حاکی از آن است که مقام های ارشد ایرانی نیز از وضعیت جاری راضی نیستند و تلاش می کنند تا خط پایانی به اصطکاک ها و تنش های جاری میان ایران و غرب بگذارند.»

به گفته این منابع راهی که منطقه پیش می رود جدای از راه ایران نیست و این مسیر از لبنان نیز گذر می کند. وضعیت امنیتی لبنان در حال حاضر حاکی از آن است که جریان حزب الله با در اختیار داشتن سلاح و حمایت های معنوی در سایه نقصان حمایت مادی بر لبنان مسلط است. اما در تشدید تنش های جاری در این کشور سهیم نیست. به خصوص این که حزب الله که نماینده شیعیان محسوب می شود با جریان های سنی شبه نظامی لبنانی مورد حمایت قطر و عربستان نیز مواجه است. تلاش دو طرف برای حفظ توازن به نفع خود باعث خواهد شد تا یک رقابت تسلیحاتی میان آنها شکل بگیرد که می تواند تداوم داشته باشد. در این رقابت تسلیحاتی کسی برنده نخواهد بود چرا که هیچ کدام از دو طرف نمی تواند بر دیگری برتری یابد، اگر چه حزب الله از سازماندهی نظامی بسیار عظیمی برخوردار است. به گفته این منابع کشورهای غربی اجازه نخواهند داد که لبنان وارد خشونت تازه ای شود و در صورتی که کوچک ترین جرقه ای در آن زده شود آتش سراسر منطقه را فرا خواهد گرفت. در این میان ایران بر خلاف کشورهای عربی تلاش می کند تا لبنان را در آرامش نگه دارد و حزب الله به عنوان مهم ترین هم پیمان آن در راس امور کشور باقی بماند. به گفته آنها بحران های جاری به غرب ثابت کرده است که این بار همه چیز با گذشته فرق دارد و برای حفظ آرامش در منطقه که برای غرب جنبه حیاتی دارد باید با ایران به عنوان یکی از مهم ترین و پرنفوذترین کشورهای خاورمیانه به مذاکره بنشینند تا بتوانند بحران های متعدد خاورمیانه را حل و فصل کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی     

کلید واژه ها: لبنان حزب الله سوريه ايران و سوريه پرونده هسته اي ايران


نظر شما :