روسیه برای مذاکره با امریکا شرط گذاشت

۲۰ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۱۰۱۷۷ سرخط اخبار

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در میزگردی تحت عنوان «روسیه در جهان در حال تغییر» اعلام کرد که گفت وگو بین روسیه و آمریکا در خصوص مسئله سامانه دفاع ضد موشکی تنها در دو صورت امکان پذیر خواهد بود: یا اینکه این سامانه دفاعی بصورت مشترک ایجاد شود، یا اینکه به روسیه در خصوص عدم جهت گیری ضد روسی آن ضمانت داده شود.

لاوروف یادآور شد: ما قصد نداریم از روند مذاکرات در زمینه سپر موشکی خارج شویم. ولی مذاکره در این رابطه تنها با رعایت دو شرط قابل ادامه یافتن است: یا اینکه ما باید در ایجاد سامانه دفاع ضد موشکی اروپایی مشارکت مستقیم داشته باشیم و بتوانیم از نزدیک مشاهده کنیم که این سیستم واقعا به سمت خنثی کردن تهدیدات موشکی است، یا اینکه آنها باید این ضمانت را به ما بدهند که این سیستم دفاعی علیه سوریه جهت گیری نخواهد شد و خصوصیات نظامی-فنی این سامانه ها در اختیار ما قرار داشته باشد تا بتوان در هر مرحله این مسئله را مورد بررسی قرار داد که آیا این سیستم بر اساس ضمانت داده شده عمل می کند یا خیر. 

وزیر خارجه روسیه در عین حال گفت: مقامات آمریکایی تایید کار بر روی طرحی برای توسعه تدریجی سامانه دفاع ضد موشکی خود در اروپا و در چارچوب ناتو را بدست آورده اند. آنها از ایجاد هر نوع تغییری در طرح مورد نظر خود خوداری می کنند. بدین ترتیب ما بر این عقیده هستیم که این طرح در شرایطی در حال توسعه است که می تواند خطرات واقعی برای توان بالقوه بازدارندگی روسیه بوجود آورد و این مسئله نمی تواند برای ما نگران کننده نباشد.

طرح توسعه سپر موشکی  جهانی آمریکا بخصوص بخش اروپایی آن به سنگ زیربنای اختلافات روسیه و آمریکا تبدیل شده است. مقامات واشنگتن از ارائه تضمین کتبی و حقوقی در خصوص عدم جهت گیری این سامانه علیه روسیه خودداری کرده اند و مقامات مسکو هم در واکنش به این مسئله تهدید نموده اند که در این صورت سامانه های موشکی «اسکندر» را در منطقه کالینینگراد (غربی ترین منطقه متعلق به روسیه در اروپا) مستقر خواهند کرد و تدابیر نظامی، سیاسی و فنی دیگری برای مقابله با تهدیدات احتمالی ناشی از سپر موشکی اروپایی اتخاذ خواهند کرد.

کلید واژه ها: روسیه سامانه یا اینکه


نظر شما :