وزیر امور خارجه ترکیه:

بشار اسد 700 موشک دارد که از جایگاه آن باخبریم

۱۵ آذر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۰۹۹۶۵ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی: ترکیه زمین بازی را تغییر داده است.امروز مساله ترک ها در سوریه به ادعای رجب طیب اردوغان نخست وزیر این کشور و احمد داووداغلو وزیر امور خارجه بحث تسلیحات شیمیایی است و البته موشک هایی که ادعا می شود دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در اختیار دارد. همزمان با موافقت ناتو با استقرار موشک های پاتریوت در مرز میان سوریه و ترکیه و جنجال رسانه ای که بر سر این موضوع به راه افتاد وزیر امور خارجه ترکیه هم در سخنانی تاکید کرد که سوریه 700 موشک در اختیار دارد و آنکارا از مکان، نحوه ذخیره و البته چگونگی کنترل این موشک ها آگاهی دارد. داووداغلو در گفتگو با روزنامه صباح تاکید کرد که ترک ها در سوریه به مرز عدم تحمل روانی مساله رسیده اند و به دنبال افزایش قوای دفاعی خود در برابر حملات احتمالی و یا توسل اسد به موشک و سلاح های شیمیایی هستند. وی در پاسخ به سوالی دال بر نگرانی کشورهای منطقه از درخواست آنکارا از ناتو برای استقرار موشک های پاتریوت تاکید گفت: انگیزه ما از استقرار این موشک ها در حقیقت نوعی محافظه کاری و احتیاط به خرج دادن در برابر گروه هایی است که خارج از کنترل هستند.

وی در خصوص هویت مشخص گروه هایی که غیرقابل کنترل خواند البته سخنی به میان نیاورد. ناتو از زمان آغاز این بحث تاکید کرده که هدف از استقرار این موشک ها افزودن بر توان نظامی ترکیه است و این در حالیست که ایران ، روسیه و سوریه به شدت مخالف استقرار این سامانه موشکی در مرز میان ترکیه و سوریه هستند.
داووداغلو در بخش هایی از سخنانش تاکید کرد که کشورش به خوبی از جایگاه و نحوه نگهداری این موشک ها آگاه است اما در تمام 21 ماه گذشته سعی داشته در برابر حوادث در سوریه خویشتن داری نظامی از خود نشان دهد. آلمان ، هلند و امریکا کشورهایی هستند که قرار است در استقرار این سامانه موشکی چه از بعد امنیتی و چه فنی به ترکیه کمک کنند. استقرار موشک های پاتریوت تقریبا چندهفته به طول خواهد انجامید.

داوودغلو در پاسخ به این سوال که چه راهکار سیاسی برای سوریه در نظر دارید تاکید کرد که به نظر وی تنها راه کناره گیری اسد از قدرت و هموار شدن مسیر برای روی کارآمدن دولت انتقالی است. این در حالی است که روسیه در آخرین موضع گیری رسمی خود اعلام کرده که خواهان جابه جایی قدرت در سوریه بنابه خواست و اراده ملی و در روندی کاملا مردمی است. داووداغلو در این گفتگو تاکید کرد که ترکیه و روسیه در خصوص به روی کارآمدن دولتی مشروع و مردمی در سوریه اتفاق نظر دارند! این در حالی است که مسکو از ابتدای آغاز بحران در سوریه تاکید دارد که آنچه اعراب ، غرب و ترکیه قیام مردمی می خوانند در حقیقت شورش عده ای مخالف است که اکثریت در سوریه را تشکیل نمی دهند.
وزیر امور خارجه ترکیه در بخش هایی از سخنانش تاکید کرد که آنکارا چندماه پیش با میانجی گری تهران طرحی را به دست بشار اسد برای بازگرداندن آرامش به سوریه رسانده بود که از سوی وی رد شده است. به گفته وی دولت بشار اکنونت موافقت خود را با درنظر گرفتن این فرمول اعلام کرده است که بر منبای آن دولت انتقالی باید قدرت و اختیار کامل امور در سوریه را بر عهده داشته باشد.


 

کلید واژه ها: سوریه موشک ترکیه تاکید کرد که این موشک ها موشک ها


نظر شما :