غرب و سومالیزه کردن بحران سوریه

۱۱ آذر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۱ کد : ۱۹۰۹۷۷۶ سرخط اخبار
بحران سوریه که بیستمین ماه خود را نیز پشت سر گذاشته با دخالت بیشتر آمریکا و متحدان غربی و عربی اش و همچنین ترکیه برای تسلیح تروریستهای سلفی و وهابی وارد مرحله پیچیده تری شده است.

انگلیس از آمادگی غرب برای تسلیح مخالفان سوریه خبر داده است. روزنامه "دیلی تلگراف" نوشته است با نتیجه دادن تلاشهای ائتلاف مخالفان سوریه در اروپا برای بازنگری در تحریم تسلیحاتی مخالفان سوریه؛ انگلیس به صورت آشکار از آمادگی غرب برای تسلیح آنها طی یک ماه خبر داد.

به نوشته این روزنامه، تصمیم نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای تمدید تحریم تسلیحاتی سوریه به مدت سه ماه، حامل این پیام برای نظام سوریه است که دولتهای اروپایی آماده حمایت نظامی از "شورشیان" هستند.
 
بر اساس این گزارش، انگلیس با حمایت فرانسه توانست بر مخالفت شدید سوئد، جمهوری چک و بلژیک پیروز شوند که این امر تحولی مهم در سیاست غرب در قبال سوریه است.
 
هشدار غرب در خصوص حمایت نظامی از مخالفان سوریه درحالی مطرح می شود که گروه های مسلح و تروریستها در سوریه از حدود دو سال قبل با چراغ سبز کشورهای غربی از سوی برخی دولتهای منطقه حمایت مالی، تسلیحاتی و لجستیکی می شوند و تروریستها پس از آموزش و سازماندهی در این کشورها، برای جنگ به داخل سوریه اعزام می شوند.
کاخ سفید گسترش دخالتها در سوریه را بررسی می کند.
 
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نیز اعلام کرد "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا در حال بررسی طرح گسترش دخالت ها در سوریه برای براندازی نظام این کشور است.
 
این روزنامه به نقل از مسئولان دولتی آگاه نوشت، با وجود اینکه هنوز تصمیمی گرفته نشده است؛ دولت آمریکا در حال بررسی طرح های مختلف، از جمله دادن سلاح به برخی از عناصر مسلح به صورت مستقیم است.

 غرب وسومالیزه کردن بحران سوریه

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل بین الملل به مهر می گوید دولت انگلیس اخیرا در اقدامی مغایر با معیارها و قواعد بین المللی، آمادگی خود را برای ارسال کمکهای تسلیحاتی به تروریستهای مخالف دولت سوریه اعلام کرد.

این اقدام قطعا پیامدهای خطرناکی برای امنیت منطقه و جهان دارد و سوریه را به سومالی جدیدی در قلب خاورمیانه بحران زده تبدیل خواهد کرد.

بحران سوریه که بیستمین ماه خود را نیز پشت سر گذاشته با دخالت بیشتر آمریکا و متحدان غربی و عربی اش و همچنین ترکیه برای تسلیح تروریستهای سلفی و وهابی وارد مرحله پیچیده تری شده است.

به رسمیت شناختن شورای موسوم به ائتلاف نیروهای انقلابی سوریه به ریاست احمد معاذ الخطیب از سوی غرب به عنوان نماینده نظام جدید سوریه نقض آشکار قوانین بین المللی از سوی انگلیس و غرب تلقی می شود.

به گفته هانی زاده، احمد معاذ الخطیب"50 ساله" امام جماعت سابق مسجد امویان دمشق و یکی از رهبران افراطی اخوان المسلمین سوریه بشمار می رودونگرش منفی نسبت به سایر اقلیت وذهبی دارد.

هدف آمریکا و کشورهای غربی تشویق تروریستها سلفی و وهابی برای سرنگونی دولت بشار اسد و جایگزین ساختن دولتی همسو با غرب است.

این کارشناس می گوید  به همین دلیل تلاش برخی کشورهای خیرخواه ملت سوریه مانند ایران ، روسیه و چین در راستای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز برای بحران سوریه با کارشکنی هایی روبرو شده است.

به موازات نشست گروه های غیر مسلح مخالف نظام سوریه در تهران، دولتهای فرانسه و انگلیس گروه های مخالف خارج نشین همسو با تروریستهای مسلح سوریه را به رسمیت شناختند.

این امر، دورنمای سیاسی سوریه را در هاله ای از ابهام قرار داده، زیرا گروه های تروریستی مسلح با دریافت تسلیحات پیچیده از ترکیه ، قطر و عربستان هر روز جنایات جدیدی در سوریه مرتکب می شوند.

عربستان و قطر در طول 20 ماه گذشته بنا به درخواست آمریکا وغرب بیش از 36 میلیارد دلار کمک مالی و تسلیحاتی در اختیار گروه های سلفی و وهابی سوریه قرار داده اند.

تروریستهای سلفی و وهابی که از 30 جریان افراطی تشکیل می شوند، تلاش دارند همسو با ارتش موسوم به آزاد سوریه با تصرف شهرهای بزرگ این کشور زمینه سرنگونی قهری دولت بشار اسد را فراهم کنند.

شبکه های ماهواره ای قطراخیرا با دعوت از برخی ژنرالهای باز نشسته مصری که در جنگهای شهری تخصص دارند راهکارهای جنگ چریکی را به گروه های تروریستی سوریه آموزش می دهند.

ارتش آزاد سوریه به فرماندهی سرهنگ فراری، ریاض الاسعد نیز با دریافت سلاح های ضد هوایی تاکتیک جنگ شهری خود را بر حمله به پایگاه های هوایی سوریه متمرکز کرده است.

این وضع به تشدید خشونتهای متقابل میان گروه های تروریستی و نیروهای دولتی سوریه منجر شده که نهایتا  قربانیان این خشونتها مردم سوریه خواهند بود.

از سوی دیگر الاخضر الابراهیمی فرستاده دبیر کل سازمان ملل متحد به سوریه اخیرا در خصوص حل مسالمت آمیز بحران سوریه ابراز بدبینی کرده و یادآور شده که بحران سوریه به سمت یک نقطه نامعلومی حرکت می کند.

 بنا براین دخالت تخریبی آمریکا، انگلیس و فرانسه در بحران سوریه در چارچوب طرح کلی این کشورها برای قطع محور تهران- دمشق – بیروت ودر نهایت حذف مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین قرار دارد.

این کارشناس می گوید بنابراین، تنها راهکار انتقال مسالمت آمیز قدرت ،گفتمان ملی میان حاکمیت و گروه های مخالف غیر مسلح سوریه است ، در غیر این صورت سوریه در آینده شاهد جنگی مشابه جنگ داخلی سومالی خواهد بود.

اگر جنگ داخلی سوریه ادامه با وضع فعلی خود ادامه یابد قطعا این جنگ تنها منحصر به مرزهای سوریه باقی نخواهد ماند بلکه سراسر خاورمیانه را نیز فرا خواهد گرفت.

 

کلید واژه ها: سوریه آمریکا انگلیس بحران و وهابی سلفی و تسلیحاتی سلفی و وهابی سلفی وهابی برای تسلیح غربی تروریستهای تسلیح


نظر شما :