ذخیره 18 درصدی نفت ایران برای فروش در زمستان

۰۸ آذر ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۱ کد : ۱۹۰۹۶۸۹ سرخط اخبار

سفیر ایران در جمهوری آذربایجان در مورد وضعیت اقتصادی ایران و آثار تحریم‌ها گفت: ما در طول این 33 سال اخیر چه در زمان جنگ تحمیلی و چه پس از آن، با انواع و اقسام تحریم‌ها رو به رو بوده‌ایم و تحریم نفت مساله‌ای نیست که راه برخورد با آن را ندانیم.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن پاک‌آیین افزود: قطعا اگر کسی مدعی تاثیر نداشتن تحریم‌ها بر کشور باشد، اشتباه کرده است اما به هیچ وجه این تاثیرها آن‌گونه که غربی‌ها در پی آن بوده‌اند، نبوده و نخواهد بود.

 

او کشورهای یونان، ایتالیا و اسپانیا را از مهم‌ترین وارد‌کنندگان نفت ایران در اروپا دانست و افزود: هر کدام از این کشورها تقریبا بین 13 تا 14 درصد نفت خود را از ایران خریداری می‌کردند و این بدین معناست که کشورهای اروپایی نقش عمده‌ای در سبد فروش نفت کشور ما ندارند که با تحریم آن‌ها ایران دیگر محلی برای فروش نفت خود نداشته باشد.

 

پاک‌آیین چین را از خریداران عمده نفت ایران خواند و گفت: اگرچه این کشور 10 درصد نفت خود را از ایران تامین می‌کند ولی به علت جمعیت و مصرف بالا همین 10 درصد میزان بالایی از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

 

وی افزود: چین بارها اعلام کرده است که موافق تحریم نفت ایران نیست و با آن همراه نخواهد شد و حتی افزایش واردات خود از ایران را خواستار شده است.

 

سفیر ایران در آذربایجان گفت: هند نیز رسما اعلام کرده که به تحریم‌های جدید علیه ایران توجه نخواهد کرد و به واردات انرژی از ایران ادامه می‌دهد.

 

این دیپلمات ایرانی با اشاره به این‌که ترکیه 51 درصد نفت خود را از ایران می‌خرد افزود: آنکارا اخیرا در دیدارهای دیپلماتیک از افزایش سطح مبادلات اقتصادی به 30 میلیارد دلار سخن می‌گوید.

 

پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرگزاری ترند، به آفریقای جنوبی نیز اشاره کرد و گفت: این کشور برای 25 درصد از نفت مورد نیاز خود بر روی ذخایر ایران حساب کرده و تقاضای افزایش خرید داده است.

 

وی تاکید کرد که ایران 18 درصد از نفت خود را (450 هزار بشکه) که به اروپا می‌فرستاد در انبار ذخیره کرده و با توجه به کاهش عرضه و وجود تقاضا در زمستان، قیمت این کالای استراتژیک بالا رفته و درآمد ایران را افزایش داده است.

 

پاک‌آیین علت نوسانات اخیر در قیمت ارز و طلا در ایران را ناشی از تلاش ایران برای تغییر رفتارهای اقتصادی خود و انطباق با شرایط جدید دانست و گفت: ما امروز بر افزایش تولید داخلی و کاهش واردات تاکید داریم. شرکای اقتصادی خود را که قبلا اروپایی‌ها بودند، تغییر داده و در حال کاهش وابستگی خود به فروش نفت هستیم و همه این تحولات در کوتاه مدت نوسانات ارزی ایجاد می‌کند که البته با تدابیر دولت،این وضعیت کنترل خواهد شد.

 

سفیر ایران در آذربایجان با اعلام این‌که تاریخ مملو از اعمال تحریم‌های نفتی ناموفق علیه کشورهای مختلف است و بیش‌ترین خسارت از این تحریم‌ها را طرف‌های اروپایی خواهند برد گفت: اروپا نتوانسته جایگزینی برای نفت ایران پیدا کند و این مساله موجب افزایش شدید قیمت نفت و نزدیک‌تر شدن این دولت‌ها به ورشکستگی اقتصادی شده که نشانه آن را امروز در اروپا می‌بینیم.

کلید واژه ها: اقتصادی اروپا


نظر شما :