دیلی استار مدعی شد

حمل توده های خاک به پارچین

۰۲ آذر ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۹۰۹۴۷۶ اخبار اصلی پرونده هسته ای
دیپلمات های غربی به تازگی بر اساس تصاویر ماهواره ای و تردید هایی که در خصوص پاکسازی سایت پارچین مطرح می کنند مدعی شده اند که ایران مقادیری خاک به سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران وارد کرده است.
حمل توده های خاک به پارچین

دیپلماسی ایرانی: دیپلمات های غربی به تازگی بر اساس تصاویر ماهواره ای و تردید هایی که در خصوص پاکسازی سایت پارچین مطرح می کنند مدعی شده اند که ایران مقادیری خاک به سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران وارد کرده است. این همان سایتی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمستان گذشته خواستار دسترسی به آن است و در ماه های اخیر نیز ادعای پاکسازی آن مطرح شده است. اما تهران ضمن تکذیب بازرسی از پارچین تا کنون با بازرسان بین المللی اجازه نداده به این سایت وارد شوند.

به گزارش دیلی استار، دیپلمات ها می گویند تصاویر ماهواره ای که در جریان نشست پشت درهای بسته اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه شده، حاکی از آن است که ایران به پنهان کردن مدارک جرم در ارتباط با هر گونه فعالیت هسته ای غیر قانونی ادامه می دهد. این اتهامات تنها چند روز پس از انتشار گزارش آژانس مطرح می شود که اعلام کرده بود از زمستان گذشته فعالیت هایی در پارچین در حال انجام است که لزوم دسترسی بازرسان به آن را بیشتر می کند.

آژانس ادعا می کند که ایران در این سایت فعالیت هایی در ارتباط با مواد منفجره انجام می دهد که برای توسعه سلاح هسته ای کارایی دارد. جدیدترین تصویری که تاریخ آن به 7 نوامبر یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باز می گردد، حاکی از آن است که توده هایی از خاک به این سایت وارد شده است. یکی از دیپلمات های حاضر در نشست آژانس که به میزبانی هرمان نکائرتس، بازرس هسته ای برگزار شد، مدعی شه است که در سایت پارچین فعالیت های حفاری زمین انجام شده و اکنون واضح است که ایرانیان می خواهند سطح جدیدی از زمین در این سایت ایجاد کنند. به گفته وی توده های خاک در پارچین قابل مشاهده است و حصارها نیز پایین کشیده شده است.

گفتنی است دیلی استار اعلام کرده است که هیچ یک از مقامات هیات ایرانی در آژانس برای پاسخگویی در زمینه ادعاهای مطرح در دسترس نبوده اند.

در گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به عملیات حفاری و برداشت خاک در پارچین و همچنین ایجاد پوشش برای مساحتی 25 هکتاری اشاره شده بود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان سفر اخیر به پاریس اعلام کرد فعالیت های متعددی در پارچین انجام شده است و برخی از آنها بسیار مهم بوده اند. ایران و آژانس قصد دارند در 23 آذر مذاکرات خود را در تهران از سر بگیرند اما دیپلمات های غربی در خصوص ثمربخش بودن این مذاکرات چندان امیدوار نیستند.

دور آخر مذاکرات بین مقامات تهران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در تابستان برگزار شد. اما طرفین نتوانستند به هیچ پیشرفتی دست پیدا کنند. در این نشست مقامات آژانس بار دیگر درخواست دسترسی به پارچین را مطرح کردند اما  پاسخ تهران به این درخواست دست کم مثبت نبود.

این در حالی است که به موازات اصرار آژانس بر ورود بازرسان به پارچین گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) خواستار توقف برنامه های غنی سازی 20 درصدی در ایران است.

اما طبق برآورد های منتشر شده در گزارش آژانس، ایران نه تنها غنی سازی 20 درصدی را متوقف نکرده بلکه ظرفیت آن را دو برابر کرده است. از سوی دیگر علاوه بر اینکه به بازرسان بین المللی اجازه داده نشده به پارچین وارد شوند، فعالیت های مختلفی نیز در آن در جریان بوده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: پارچین بازرسان خاک آژانس بین المللی انرژی اتمی


( ۱ )

نظر شما :