موضع غافلگیر کننده مسکو

روسیه خواستار مذاکرات مستقیم ایران – آمریکا شد

۲۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۹۰۹۰۵۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
دولت روسیه برای نخستین بار به صورت علنی ایران و آمریکا را ترغیب کرد بر سر مساله هسته ای جمهوری اسلامی به طور مستقیم گفت و گو کنند.اینکه یکی از اعضای گروه 1+5 و آن هم روسیه به طور علنی از علاقمندی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا سخن بگوید، بسیار غافلگیر کننده است.
روسیه خواستار مذاکرات مستقیم ایران – آمریکا شد

دیپلماسی ایرانی: دولت روسیه برای نخستین بار به صورت علنی ایران و آمریکا را ترغیب کرد بر سر مساله هسته ای جمهوری اسلامی به طور مستقیم گفت و گو کنند. کرملین بر این باور است که ایجاد کانال مذاکره ای بین تهران و واشینگتن می تواند از بروز درگیری جلوگیری کند.

در حالی که دولت اوباما سرگرم بررسی گام های بعدی خود در قبال ایران است، سرگئی ریباکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت؛ مسکو علاقمند است واشینگتن و تهران به ارتباط دیپلماتیک مستقیم وارد شوند تا ریسک اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران را کاهش دهند.

تا کنون مسکو به طور مستقیم در مذاکره هسته ای با ایران مشارکت داشته است. آمریکا انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان گروه 1+5 را تشکیل می دهند که از مدت ها پیش مسئولیت مذاکرات هسته ای با تهران بر عهده دارد.

ریباکوف در پاسخ با این پرسش روزنامه فایننشال تایمز که موضع مسکو در صورت تمرکز آمریکا و ایران بر مذاکره مستقیم چه خواهد بود، گفت: ما مخالف آن نیستیم. البته امیدواریم که از محتوای چنین  برنامه ریزی ها و سازماندهی هایی مطلع شویم.

ریباکوف که ریاست هیات روسی در مذاکرات هسته ای با ایران را بر عهده دارد، افزود، ارتباط های غیر رسمی بین ایران و آمریکا ادامه دارد اما امکان گفت و گوی مستقیم وجود دارد. چنین ساختاری برای ما مشکل ایجاد نخواهد کرد، حتی در صورتی که به طور کامل با مذاکرات 1+5 هماهنگ نباشد.وی مدعی شد ما به گل نشسته ایم و چیزی باید ما را از این مرداب خارج کند. 

دیپلمات ها در شماری از کشور های غربی نیز تا کنون بارها به طور خصوصی از اهمیت و لزوم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در زمانی پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سخن گفته اند. اما اینکه یکی از اعضای گروه 1+5 و آن هم روسیه به طور علنی از علاقمندی به مذاکره مستقیم ایران و آمریکا سخن بگوید، بسیار غافلگیر کننده است.

این درحالی است که چندی پیش به دنبال انتشار گزارش نیویورک تایمز در خصوص توافق تهران و واشینگتن برای مذاکره دو جانبه، برخی منابع خبری مدعی شدند روسیه دیپلمات های خود را برای هشدار به تهران در این مورد، روانه ایران کرده است.

یک مقام علی انگلیسی بر این عقیده است که در شرایط کنونی گفت و گوی مستقیم ایران و آمریکا حائز اهمیت است. چرا که آمریکا باید به ایران اطمینان دهد در صورت تعدیل مواضع هسته ای خود ، واشینگتن گزینه تغییر رژیم را از روی میز بر می دارد.

این مقام عالی رتبه به فایننشال تایمز گفت، گمان می کنم روند گروه 1+5 باید ادامه داشته باشد اما در عین حال آمریکا باید وارد مذاکره مستقیم با ایران شود تا به آنها تضمین های امنیتی ارائه کند.

در هفته های اخیر گمانه زنی ها بر سر توافق تهران و واشینگتن برای گفت و گوی مستقیم افزایش یافته است. به دنبال انتشار گزارش نیویورک تایمز، باز هم امیدواری به انجام چنین مذاکراتی پس از انتخابات آمریکا تقویت شد. هرچند که کاخ سفید گزارش های مربوط به توافق برای مذاکره را رد کرد اما مقامات آمریکایی خاطرنشان کردند از گفت و گوی مستقیم با ایران استقبال می کنند.

ریباکوف می گوید ، فارغ از آن چیزی که در روابط دوجانبه تهران و واشینگتن رخ می دهد، مذاکره هسته ای 1+5 با ایران باید ادامه داشته باشد. این در حالی است که این گروه فرصتی برای مذاکره با ایران در سال جاری ایجاد کردند که از دست رفت و نتیجه ملموسی به همراه نداشت. به گفته وی از آنجایی که نام رئیس 45 امین رئیس جمهور آمریکا مشخص شده است دیگر بهانه ای برای خودداری از ورود به مذاکرات وجود ندارد. چرا که نباید شانس های بیشتری را از دست داد.

ریباکوف همچنین ابراز امیدواری کرد با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، واشینگتن و مسکو بتوانند در جهت تقویت روابط اقدام کرده و اختلاف نظر های را در زمینه مسائل امنیتی و دیپلماتیک از بین ببرند.

ریباکوف همچنین با اشاره به طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا گفت؛ به نظر نمی رسد بیش از این مخالفتی از جانب مسکو صورت گیرد. این طرحی است که آمریکا تاکید دارد تنها برای مقابله با تهدید ایران و نه روسیه به دنبال اجرای آن است و به گفته ریباکوف، روسیه خواستار تضمین قانونی آمریکاست تا از این سیستم علیه مسکو استفاده نکند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: آمریکا روسیه مذاکره مستقیم تهران و واشینگتن


نظر شما :